Plains – I Walked With You A Ways

Plains - I Walked With You A Ways album cover

Wat gebeurt er als je twee van de beste singer / songwriters naast elkaar zet en country muziek laat maken? Juist, dan krijg je muziek zoals je hoort op het debuutalbum I Walked With You A Ways van Plains. Het gaat in dit geval om Katie Crutchfield van Waxahatchee en Jess Williamson. Laat je meeslepen naar een warme zonsondergang, weide velden en het geweldige genre dat country muziek heet.

I Walked With You A Ways is geschreven in de Amerikaanse plaatsen Kansas City, Los Angeles en Marfa. De plaat is opgenomen in Durham. Beiden dames hebben een passie voor country muziek en hebben geprobeerd deze passie over te brengen naar tape. Het is een ode aan grote country legende zoals Waylon Jennings, Willie Nelson, maar ook The Judds en Dixie Chicks (nu The Chicks).

Plains adverteert I Walked With You A Ways als country plaat en daar kan ik goed in mee gaan. Alhoewel ik het echte country gevoel wel een beetje mis wordt er genoeg gebruik gemaakt van dobro’s, banjo’s strijkers, piano’s en gitaren. De instrumentatie is rijk belegd en is groot plezier om naar te luisteren. Vervelen hoef je je met deze plaat zeker niet te doen.

En heel simpel gezegd zitten alle liedjes van deze dames sterk in elkaar. Je merkt de toegankelijk van de nummers en hoe snel je ze oppakt en neuriet. Als muziek dat voor elkaar krijgt en muziek nog lang nablijft in je hoofd dan weet je dat het goed zit. Katie Crutchfield en Jess Williamson weten precies met hun muziek de luisteraar te intrigeren en te boeien.

Alhoewel het herfst is past I Walked With You A Ways naar mijn mening heel goed bij warme tijden. Plains weten wat dat betreft het plaatje heel mooi te schetsen en je waant je tijdens het luisteren van deze plaat even in de warme regio’s van Amerika zoals Texas en Oklahoma. Met dat in gedachten kom je heel makkelijk de koude periodes door.

Plains is een geslaagd project van Katie Crutchfield en Jess Williamson. Soms kunnen dit soort platen wat saai uit de hoek komen met het idee we moeten wat anders. Maar ik kan niet anders zeggen dat I Walked With You A Ways bijzonder fraai is vormgegeven. Ze delen hun passie voor country muziek en alhoewel ik het niet helemaal country vind is dit toch een hele mooie plaat waar genoeg mee te beleven en te genieten valt.

Uitgebracht door Anti-Records