Randy Houser – Note to Self

Randy Houser - Note to Self album cover

Country icoon Randy Houser hoeft zo nodig niet meer. Hij heeft in het verleden genoeg successen behaald en kan gaan uitrusten en met pensioen. Maar een echte country artiest stopt nooit en dat doet hij dan ook niet. Note to Self heet zijn nieuwe plaat en hij is vastberaden om zijn country muziek carrière een mooi vervolg te geven.

Een mooi vervolg geven begint al uitstekend, want het titelnummer van deze plaat doet het erg goed in de Amerikaanse Billboard charts. Het is mooi om te horen dat country artiesten van de oude stempel toch nog opgemerkt worden. Dit toont aan dat authentieke country muziek in Amerika nog steeds erg gewaardeerd wordt.

Want dat is wel één ding dat duidelijk wordt met Note to Self. Deze plaat is doordrenkt van nostalgie, verleden en authenticiteit. Randy Houser weet er desondanks nog een aardige hedendaagse draai aan te geven zodat het allemaal niet té stoffig klinkt. Verwacht naast veel akoestische gitaren, pedal steels en fiddles dan ook af en toe wat heftiger gitaargeweld.

Note to Self is geen one-man-show en Randy Houser weet inmiddels hoe de country muziek wereld er een redelijk uitziet. Daarom klom hij in de pen met verschillende vakkundige liedjesschrijvers om zijn liedjes op te waarderen. Noemenswaardig zijn Randy Montana en Kendell Marvel, maar ook schreven Matt Rogers, Jeff Hyde en Brad Warren een aantal nummers mee. Het lijstje gaat nog wel even door en de teksten resoneren snel en moeten zijn zoals goede country teksten horen te zijn.

Ik vind het altijd fijn om platen zoals Note to Self te horen. Artiesten zoals Randy Houser zijn er steeds minder en dat is een groot gemis. Mainstream Nashville country is de nieuwe standaard van country muziek tegenwoordig, maar ik vind het tegenvallen. Het klinkt allemaal veel te gepolijst en heeft weinig smoel. Waar hoor je bij mainstream tegenwoordig nog gebruik van echte traditionele instrumenten?

Daarom is een artiest zoals Randy Houser te koesteren voor de country muziek. Hij scoort met zijn platen en dat is alleen maar mooi om te zien. Hopelijk inspireert hij jonge country artiesten om hetzelfde pad te kiezen en niet voor het grote geld te gaan. Gebruik maken van steels, fiddle, akoestische gitaren, mandolines en dergelijke doet de industrie alleen maar goed. Randy Houser bewijst met Note to Self dat country muziek van de oude garde niet ouderwets hoeft te klinken. Alleen maar veel respect voor deze keuzes en laat veel andere artiesten hem volgen.

Uitgebracht door Magnolia