Rayland Baxter – If I Were A Butterfly

Rayland Baxter - If I Were A Butterfly album cover

Mijn stapeltje albums van vorig jaar begint aardig uit te dunnen. Toch zijn er nog een aantal noemenswaardige platen om van een recensie te worden voorzien. Wat te denken van dit prachtige album If I Were A Butterfly van Rayland Baxter? Een album waar ontzettend veel te ontdekken valt en waarbij elke beluistering weer wat nieuws brengt.

Rayland Baxter kan inmiddels gezien worden als een gevestigde naam binnen de indie muziekscene. Hij verkoopt en streamt met zijn albums redelijk goed en na het luisteren van If I Were A Butterfly is het volkomen te begrijpen waarom dat zo is. Dit album is inmiddels z’n vierde. Ik ben niet bekend met eerder werk, maar uitnodigen om daarnaar te luisteren doet het zeker.

Als je If I Were A Butterfly voor het eerst gaat luisteren dan zul je waarschijnlijk opmerken dat het allemaal behoorlijk chaotisch en rommelig klinkt. Althans de meeste liedjes. Er wordt namelijk door Rayland Baxter op deze plaat behoorlijk het experiment opgezocht wat zich vertaalt in allerlei willekeurige geluid snippets en een grote regenboog aan gebruik van diverse aparte instrumentatie.

Ondanks het chaotische vindt Rayland Baxter ook de rust. Er zijn namelijk een aantal zeer sterke piano gedreven ballads te horen op If I Were A Butterfly. Deze ballads maken een heel mooi contrast en balans op de plaat en de rust is waar ik de voorkeur aangeef. Alhoewel de snellere liedjes ook zo z’n charmes hebben en bovendien erg toegankelijk zijn.

If I Were A Butterfly staat met name in het teken van het overlijden van Rayland Baxter zijn vader. Zijn vader was de legendarische pedal steel kunstenaar Bucky Baxter. Daarnaast verkent Rayland Baxter op deze plaat onderwerpen zoals liefde, verlies, vrijheid en geluk. Het is allemaal best eclectisch te noemen en zoals gezegd valt er genoeg te ontdekken op deze plaat.

Houd je van excentrieke indie muziek dan is Rayland Baxter dé artiest waar je moet zijn. If I Were A Butterfly is een soort van krachtige wervelwind, maar brengt op z’n tijd ook rust. Dit is niet het zoveelste indie plaatje, maar naar mijn mening een heel bijzonder indie plaatje. Het heeft mij in ieder geval enorm verrast. In het begin vond ik het best rommelig, maar na meerdere keren luisteren ontvouwden er zich allemaal pareltjes. Muziek luisteren is een prachtige bezigheid en albums zoals deze zijn daar het bewijs zijn.

Uitgebracht door ATO Records

Nieuwsbrief

Intuit Mailchimp