Rhiannon Giddens – You’re the One

Rhiannon Giddens - You're the One album cover

Rhiannon Giddens is een hele grote mevrouw binnen de Amerikaanse muziekindustrie. Ze krijgt veel lovende kritieken van de critici. Zo noemt NPR haar een van de invloedrijkste vrouwelijke muzikanten van de 21e eeuw. American Songwriter maakt het nog bonter en noemt haar een van de belangrijkste muzikale minds van de wereld op dit moment. Dit jaar horen we nieuw werk in de vorm van You’re the One.

Het klinkt allemaal best indrukwekkend wat Amerika te zeggen heeft over Rhiannon Giddens. Ik heb in het verleden hier en daar naar wat albums geluisterd, maar er is niet veel bijgebleven. Ik ken haar meer van de documentaire Country Music van Ken Burns. Daar wordt duidelijk dat ze de geschiedenis van Amerikaanse muziek goed kent en beheerst. Haar muziek is dan ook vormgegeven in traditionele muziek van tijden geleden.

Traditionele muziek van tijden geleden vind ik mooi om naar te luisteren, maar niet te veel. Natuurlijk hoor ik graag veel fiddles en banjo’s, maar muziek uit vroegere tijden klinkt ook heel gedateerd. Gelukkig weet Rhiannon Giddens er met haar albums wel altijd iets eigentijds van te maken, zodat je er op een hele prettige manier naar luisteren is.

You’re the One trok mijn interesse, omdat dit album het eerste album is met alleen maar zelfgeschreven liedjes. Rhiannon Giddens putte bij eerdere albums altijd inspiratie uit met name traditionele Amerikaanse folk. Maar dit keer was het tijd om nieuwe originele liedjes te produceren. Het pakt naar mijn mening ontzettend goed uit.

Rhiannon Giddens kan dus als gevestigde naam gezien worden binnen de Amerikaanse muziekindustrie. Vandaar dat ze voor You’re the One een producer van naam wist binnen te halen. Producer Jack Splash (Kendrick Lamar, Alicia Keys, Valerie June) hielp haar om de muziek vorm te geven en om het allemaal toegankelijk te maken.

You’re the One is niet een typische country plaat en Rhiannon Giddens verkent diverse genres. Het doel van dit album was om American music te maken zonder het toekennen van een specifiek genre. Het is naar mijn mening goed gelukt en het album is inderdaad van alles wat. Je hoort soul, folk, country, rock, blues en jazz, het is allemaal aanwezig. Americana op z’n best.

Rhiannon Giddens laat met You’re the One horen dat ze ook heel goed in staat is om een album met alleen maar eigen liedjes te schrijven en niet oude folk liederen te coveren. Naar mijn mening staat dit haar veel beter, maar uiteraard is het ook belangrijk dat traditionele folk niet vergeten wordt. Voor beide is wat te zeggen. Afijn, dit album is Amerikaanse muziek, van alles wat, en een prachtige luisterervaring.