Richard Lindgren – Grand Jubilee

Richard Lindgren - Grand Jubilee album cover

Sommige artiesten doen jaren over nieuwe albums. Sommige artiesten blijven enorm actief en kunnen zomaar een aantal nieuwe albums binnen een aantal jaar tijd produceren. De Zweedse singer-songwriter Richard Lindgren is zo’n actieve muzikant en is met Grand Jubilee alweer toe aan zijn vijftiende plaat. Echter nam hij voor dit nieuwe album maar liefst vier lange jaren de tijd. En dit deed hij niet zonder reden.

Het is niet de stijl van Richard Lindgren om zoveel jaar de tijd te nemen tussen nieuwe albums. Hij schrijft ieder jaar lekker door en vandaar dat hij ook aardig wat albums op zijn naam heeft staan. De reden waarom Grand Jubilee zo’n zware bevalling was kwam doordat er een nieuwe band bij elkaar werd verzameld. En deze band, genaamd Grand Jubilee, had tijd nodig om aan elkaar te wennen.

Maar na vier lange jaren is Richard Lindgren met zijn Grand Jubilee weer helemaal terug en klaar om de roots muziek fanaat te plezieren en enthousiast te maken. En om heel eerlijk te zijn maakt hij en zijn band mij met dit album heel enthousiast en valt er genoeg te halen. Het is zo’n album waar je de tijd voor moet nemen, maar uiteindelijk is het een plezante rit.

Grand Jubilee is een album dat best traag van tempo is en je niet meteen zult pakken. De muziek is rustig en donker van aard. Is natuurlijk niet per se slecht en de band weet de muziek heel stijlvol in te kleuren. Gitaren, piano’s, violen, drums, percussies, de nieuwe band van Richard Lindgren laat horen hoe goede roots muziek hoort te klinken. Het heeft even tijd nodig om te landen, maar het levert uiteindelijk prachtige muziek op.

Traag van tempo is Grand Jubilee. En als de meeste liedjes dan ook nog meer dan zes minuten zijn, dan moet je je even concentreren en je aandacht erbij houden. Maar zit je eenmaal lekker in je stoel, dan weten Richard Lindgren en zijn nieuwe band fantastisch werk te leveren. Het album geeft zich niet meteen prijs, maar na meerdere keren aandachtig luisteren ontvouwen er zich allemaal pareltjes.

Vijftiende plaat alweer, best indrukwekkend. Richard Lindgren weet hoe het trucje inmiddels werkt. Echter betekent dit niet dat Grand Jubilee automatische piloot werk is. Het album is van kwaliteit en je hoort muzikanten met een liefde en passie voor het vak. Ik vind het een beetje teveel van het goede om alle vijftien albums terug te luisteren, maar ik ben met dit album een en al aandacht en laat mij met een voldaan gevoel achter. Dat zegt ook wel wat.