Riley Clemmons – Church Pew

Riley Clemmons - Church Pew album cover

Eerder dit jaar besprak ik de uitstekende albums van Alex Maybe en Steffany Gretzsinger. Deze albums hebben met elkaar gemeen dat ze over het christelijke geloof gaan. Af en toe vind ik het best fijn om naar dit soort muziek te luisteren. Het is altijd lekker positief en brengt een soort van verlichting. Riley Clemmons produceert ook christelijke muziek en bracht recentelijk Church Pew uit.

Riley Clemmons is een opkomende artiest uit Nashville. Ze heeft met haar christelijke muziek al aardig wat bereikt. Zo bereikte ze wereldwijd meer dan een half miljard streams en heeft ze ook enorme statistieken op andere social media. Haar titelloze debuutalbum (2018) deed het goed in de Billboard charts en ook Godsend (2021) deed het behoorlijk goed.

Dit jaar komt Riley Clemmons met Church Pew, een tiental nieuwe liedjes. De teksten zijn mierzoet en je moet echt iets hebben met het christelijke geloof als je teksten belangrijk vindt tijdens het luisteren. Heb je iets met het geloof, dan zijn de teksten het waard om aandacht aan te besteden. Heb je niet veel met het geloof, dan heb je alsnog een kwalitatief goede mainstream country plaat.

Het verschil tussen Alex Maybe en Steffany Gretzsinger en Riley Clemmons is dat Clemmons mainstream country produceert. Net zoals de teksten klinkt dan ook de muziek heel mierzoet. De muziek is groots van opzet en er wordt niet geschuwd met het inkleuren van overweldigende instrumenten. Tsja, je moet er iets mee hebben. Het is heel toegankelijk zoals je van Nashville country kunt verwachten.

Church Pew is een prima country plaat. Zoals met de streams en social media wordt aangegeven zijn er genoeg mensen met interesse naar dit soort christelijke country muziek. Ik vind het niet heel raar, want dit soort muziek geeft je een positief gevoel en is een prettige luisterervaring. Riley Clemmons doet alles goed en laat horen dat christelijke muziek niet te overdreven hoeft te klinken.

Ik vind christelijke platen zoals Church Pew helemaal niet erg om soms naar te luisteren. Niet te veel, maar op z’n tijd. Dit album is mainstream country en duidelijk gemaakt voor de massa. Riley Clemmons is succesvol en na het luisteren van dit album begrijp ik waarom dat is. Muziek over het geloof is een grote wereldwijde markt en dit album is een goed voorbeeld waarom mensen het zoveel luisteren. Niets aan de hand en alleen maar veel hallelujahs en positiviteit.

Favoriete albums dit jaar