Ross Cooper – Lightning Heart

Ross Cooper - Lightning Heart album cover

Houd je van country muziek in combinatie met het cowboy leven, dan zijn er gelukkig tegenwoordig genoeg mogelijkheden. Je kunt luisteren naar artiesten zoals Willie Nelson en George Strait, echte cowboys. Van de nieuwe generatie is Colter Wall het meest bekendst en is naast country artiest ook cowboy op een ranch. Minder bekend is Ross Cooper, maar ook hij is een country artiest en werkt als rodeo cowboy.

Ross Cooper komt uit de stad Lubbock in de Amerikaanse staat Texas. Hij heeft inmiddels een aantal aardige platen uitgebracht en bouwt aan sterke reputatie, zowel als artiest als rodeo cowboy. Ik was twee jaar geleden al redelijk enthousiast over Chasing Old Highs en ben dat nog meer over zijn nieuwe plaat Lightning Heart. Dit soort Texas country is voor de echte cowboys en cowgirls.

In eerste instantie was het overigens niet de bedoeling van Ross Cooper om een geheel nieuwe studioplaat te produceren. Hij schreef wat liedjes hier en daar, maar deze liedjes waren akoestisch bedoeld. Er was blijkbaar genoeg enthousiasme om de studio in te gaan en de liedjes te voorzien van een complete productie met band. Met Lightning Heart als resultaat.

Lightning Heart laat goed horen waarom Ross Cooper een van de betere Texas country artiesten van dit moment is. De muziek is heel authentiek en laat je even dromen naar het country leven. Deze cowboy heeft daarnaast genoeg interessants te vertellen. Hij mijmert over het leven in het Amerikaanse Westen en de teksten komen vanuit het hart, zijn oprecht en eerlijk. Dit is het juiste beeld van een country artiest en cowboys.

Veel Amerikanen, en ook Europeanen, romantiseren de cowboy cultuur. Ze zien het als paardrijden, genieten van het platteland en de fraaie bergen. Maar als cowboy moet er in de werkelijkheid ook gewoon hard gewerkt worden en is het niet altijd even makkelijk. Ross Cooper weet hoe het is om een cowboy te zijn, want hij leeft dat leven. Op Lightning Heart laat hij dan ook duidelijk weten dat cowboy zijn simpelweg hard werken is.

Lightning Heart weet net, zoals Chasing Old High, veel indruk te maken. Ross Cooper mag dan niet zo bekend zijn als een Colter Wall, ook hij weet zijn country liederen op een hele authentieke cowboy wijze te brengen. Veel country artiesten doen een cowboy hoed op, zingen een country nummertje en noemen zich cowboy of cowgirl. Niet deze man, want naast zijn muzikale carrière heeft hij ook een grote liefde voor rodeo’s, paarden en harde cowboy leven. Authentieker dan dit ga je het niet krijgen.

Favoriete albums dit jaar