Rob Baird – Anthems

Rob Baird - Anthems album cover

Rob Baird is één van mijn favoriete Americana artiesten van deze huidige tijd. Hij brak door bij een groter publiek met Wrong Side of the River en vervolgde deze sterke plaat met wellicht het nog sterkere After All. Nieuwe album Anthems liet lang op zich wachten, maar in mei van dit jaar verscheen het uiteindelijk op stream platformen.

Waarom het zo lang heeft moeten duren voordat ik een recensie schrijf over Anthems heeft alles te maken dat ik mij niet bewust was van de release. Ik zag hier en daar wat singles langskomen, maar er werd nooit gerept over een releasedatum van het album. Tot ik recent even op de Spotify pagina keek van Rob Baird waar de plaat gewoon online stond.

Een leuke verrassing. Ook op Anthems laat Rob Baird duidelijk in optima forma stralen. Eerlijk gezegd doet het niet veel anders dan eerder genoemde platen en laat het een fijn Americana geluid horen. Overigens lijkt de muziek wel wat zwaarder aangezet en neemt het meer epische vormen aan. Er is voor een meer grootser geluid gekozen ten opzichte van eerdere albums.

Heel eerlijk vind ik Anthems gewoon weer een sterke Rob Baird’s plaat. Op vorige platen wist hij heel zwoel te mijmeren over alles wat met liefde te maken had en ook hier zingt hij met name over de liefde. Dat kan cliché klinken en dat is het misschien ook, maar Rob Baird weet zijn muziek spannend genoeg te houden om met de volle concentratie te blijven luisteren.

Naast dat liefde als onderwerp veel gebruikt wordt, hoor je Rob Baird ook veel over zijn geliefde stad Memphis zingen. Ook dat deed hij al eerder en ook op Anthems is Memphis waar hij veel over te vertellen heeft. Zo sluit Baird af met cover Maybe It Was Memphis geschreven door Pam Tillis in 1991. Later werd het nummer door andere muziek artiesten van een cover voorzien zoals Lauren Alaina.

Om het Memphis plaatje compleet te maken komt Rob Baird binnenkort met een hele nieuwe plaat genaamd They Call It Memphis. Dank de pandemie voor de ruime productie en creativiteit van deze geweldige Americana artiest. Het belooft een plaat te worden waar Baird terugkeert naar eerder werk en de liedjes een nieuw jasje te geven. Interessant concept als je weet dat hij veel sterke nummers heeft geproduceerd in het verleden.

Rob Baird toert intensief en ook voor dit jaar geeft hij vol gas. Inmiddels heeft hij een aardig indrukwekkend oeuvre opgebouwd en de streamcijfers liegen er niet om, miljoenen. Met Anthems heeft hij het wederom voor elkaar gekregen om een aantal krachtige Americana liedjes te produceren. Ze gaan het ongetwijfeld live goed doen. Jammer genoeg vindt Baird Europa niet aantrekkelijk genoeg en moeten we het doen met de albums. Het is wat het is, ik geniet van Anthems en ben benieuwd wat alweer een nieuwe plaat te bieden heeft. Ik hoop er dit keer sneller bij te zijn.

Uitgebracht door Tone Tree Music / Hard Luck Recording