Rob Ickes and Trey Hensley – Living In A Song

Rob Ickes and Trey Hensley - Living In A Song album cover

Eerder dit jaar besprak ik het uitstekende nieuwe album van The Gibson Brothers. Een duo met een behoorlijke staat van dienst binnen country muziek. Maar wie kent ze? Alleen de pure country luisteraar zal ze bekend in de oren klinken. Dat geldt ook voor het duo Rob Ickes en Trey Hensley. Ze hebben inmiddels aardig wat bereikt met hun muziek carrières maar ook hier wie kent ze?

Rob Ickes is de meest ervaren van de twee. Hij won in het verleden maar liefst 15 keer de International Bluegrass Music Association Dobro Player of the Year. Daarnaast is hij één van de grondleggers van populaire Bluegrass groep Blue Highway. In Nashville staat Icked bekend als ervaren muzikant en werkte hij samen met artiesten zoals Vince Gill, Earl Scruggs en Merle Haggard.

Trey Hensley is jonger van leeftijd maar heeft inmiddels als muzikant ook zo het nodige bereikt. Op de leeftijd van 11 kreeg hij een uitnodiging van de Grand Ole Opry en mocht daar zijn talenten tonen. Ook Hensley krijgt waardering uit alle hoeken van Amerika. Zo werd hij Nashville’s Hottest Young Player genoemd door Acoustic Guitar Magazine. Daarnaast deelde hij het podium met ondere andere de bekendste country artiest van allemaal, Johnny Cash.

Dit jaar brengen Rob Ickes en Trey Hensley een nieuwe plaat uit genaamd Living In A Song. Dit album kan gezien worden als een mooi blend tussen country, folk en bluegrass muziek. Met name het dobro spel is van ongekende kwaliteit en daarnaast weten andere snaarinstrumenten ook genoeg indruk te maken. Het klinkt allemaal uitmuntend en dit album is een geweldige luisterervaring.

Of Rob Ickes en Trey Hensley met Living In A Song een groter publiek gaan bereiken heb ik zo mijn twijfels over. De pure country en bluegrass luisteraar met een verlangen naar nieuwe albums zullen dit album zeker gaan oppakken. Maar of het grote publiek dit album een kans gaat geven weet ik nog net zo niet. Het is simpelweg een smaak dingetje en veel muziekliefhebbers kiezen nu eenmaal voor ander soort subgenres binnen de country paraplu.

Dat maakt Living In A Song er niet minder door. Integendeel zelfs, Rob Ickes en Trey Hensey schijnen als de felle zon en dit album is zeker het luisteren waard. Rob Ickes verzorgt naast de dobro ook de vocals. Je hoort duidelijk dat zijn stemgeluid veel overeenkomt met het stemgeluid van Merle Haggard. Heel zoet en zwoel.

Ik vind Living In A Song meer dan een geslaagd project en waardeer dit soort krachtige duo muzikanten. De muziek is dynamisch, er gebeurt van alles en het luister prettig weg. Net zoals The Gibson Brothers verdienen Rob Ickes en Trey Hensey een groter podium. Luister deze plaat en je zult begrijpen waarom.