Rod Picott – Starlight Tour

Rod Picott - Starlight Tour album cover

Luister je al een lange tijd naar Americana muziek, dan zal Rod Picott je niet heel onbekend in de oren klinken. Ik was er pas vorig jaar bij met zijn nieuwe album Paper Hearts and Broken Arrows. Wat een geweldige plaat is dat toch en blij verrast was ik met de aankondiging van alweer een nieuw album dit jaar. Bezige drukke man en met Starlight Tour levert hij opnieuw kwaliteit.

Rod Picott heeft Starlight Tour op een iets andere manier benaderd dan zijn eerdere platen. Hij ging met de band de studio in met een beperkt aantal liedjes. Meestal heeft hij genoeg liedjes op voorhand, maar voor dit album was het allemaal heel beperkt. Ook had hij maar een beperkt aantal tijd in de studio, want het mag allemaal wat kosten. Er moest binnen korte tijd magie worden geproduceerd.

Maar de beperkte tijd is naar mijn mening heel goed besteed en er is magie te horen. Ik was al aardig onder de indruk van zijn vorige plaat en ook van Starlight Tour ben ik goed van onder de indruk. De muziek van Rod Picott is niet voor iedereen en hij noemt dan ook een van zijn kenmerken zijn melancholie. Ook op dit album hoor je weer een groot aantal grauwe melancholische liedjes.

Juist de donkere tinten vond ik zo aanspreken aan Paper Hearts and Broken Arrows. Alhoewel op Starlight Tour dat zeker aanwezig is, weet Rod Picott ook wat licht en zonneschijn te brengen. Niet alles is even donker en je kunt op dit album ook genieten van hele positieve liedjes. Een contrast ten opzichte van zijn vorige album en het spreekt me erg aan.

Rod Picott is een zeer gewaardeerde muzikant en krijgt voldoende erkenning van zijn mede-collega’s. Voor Starlight Tour doen er naar mijn mening een aantal hele interessante gastartiesten mee. Zo wordt er samengewerkt met Brian Koppelman, Amy Speace en Nick Nace. Dit vind ik geweldige artiesten en mooi om te horen dat ze aan dit album hebben meegewerkt.

Ik ben dan toch wel weer heel overtuigd van dit nieuwe album. Het mag een snelle productie kennen, met de kwaliteit van de liedjes zit het prima. Rod Picott zit vol met de creativiteit en ieder liedje op Starlight Tour is heel prettig om naar te luisteren. Donker en melancholisch, je moet ervan houden. Maar als je inmiddels bekend bent met deze Americana artiest dan weet je wat te verwachten. Niet al zijn albums zijn in Nederland op stream platforms te vinden, maar als je goed zoekt kun je de muziek kopen. En hij komt ook graag naar Nederland, dus check de tourdata.

Nieuwsbrief

Intuit Mailchimp