Them Dirty Dimes – Empty Pockets

Them Dirty Dimes - Empty Pockets album cover

Them Dirty Dimes is een Nederlandse Americana band. Jeugdvrienden Gijs de Groot en Johan Stolk uit Groningen brachten in 2020 een eerste debuutalbum uit genaamd In Gold We Trust. Dat album werd zowel door het Nederlandse publiek als de muziek critici met veel lovende kritieken ontvangen. Drie jaar later is er opvolger Empty Pockets.

In Gold We Trust kwam niet bepaald op een goed moment uit. Het was het begin van de pandemie en ze hadden het niet slechter kunnen treffen. Toch maakte Them Dirty Dimes het beste van deze tijd en begonnen een crowdfunding campagne. Zo gingen ze langs meer dan zeventig crowdfunders om hun nieuwe liedjes te laten horen, een groot succes.

Met nieuwe plaat Empty Pockets is de situatie totaal anders. Het is weer nagenoeg normaal en artiesten mogen hun kunsten weer laten vertonen aan het live publiek. Dat doet Them Dirty Dimes dan ook en er staan genoeg shows gepland in Nederland. Met In Gold We Trust en deze nieuwe plaat hebben ze veel fantastisch werk om te laten horen.

Empty Pockets is hele sterke Americana en een echte samenwerkingsplaat. Them Dirty Dimes werkte voor dit album samen met verschillende ervaren personen in de Nederlandse muziekindustrie zoals VanWyck, Reyer Zwart en Dutch String Collective. Het album werd opgenomen in de studio van de bekende Frans Hagenaars onder leiding van producer Bernard Gepken.

Ik kan niet anders zeggen dat Them Dirty Dimes en vrienden een fantastische plaat hebben afgeleverd. De productie klinkt voortreffelijk, is vol van kleur en opgezet op zeer professionele wijze. Met name vind ik de blazers een lust voor het oor, maar ook het gebruik van piano’s, strijkers, gitaren en pedal steels zijn prachtig om naar te luisteren en geven Empty Pockets smoel mee.

Het is lastig voor Nederlandse Americana artiesten om net zo groot en bekend te worden als de Amerikanen. Maar een album zoals Empty Pockets kan er makkelijk mee concurreren. Them Dirty Dimes staan nog maar aan het begin van hun muzikale carrière, maar laten al wel horen dat ze een band zijn om rekening mee te houden. Gelukkig nemen ze hun muziek heel serieus en kun je ze de komende tijd horen en zien bij verschillende grote Nederlandse poppodia. Op plaat klinken ze al heel goed en kan mij zo voorstellen dat het live nog mooier is. Ga dat zien.

Nieuwsbrief

Intuit Mailchimp