Rodney Crowell – Triage

Rodney Crowell - Triage album cover
Rodney Crowell - Triage album cover

Country icoon Rodney Crowell behoeft natuurlijk geen lange introductie. Wie een beetje bekend is binnen de country muziek weet dat hij sinds de jaren 70 het country landschap bewandelt en prachtige platen maakt. Hij leeft een heel normaal gewoon leven. In tegenstelling tot zijn oude collega’s die er inmiddels niet meer zijn en relatief niet zo oud zijn geworden, zoals Johnny Cash, Waylon Jennings en George Jones. Vandaar dat hij vandaag de dag nog steeds vol kracht en passie zit. Dat horen we terug op zijn nieuwste plaat Triage.

Eerst nog even terug naar de muzikant Rodney Crowell. Hij zit inmiddels zo’n 40 jaar in het vak en schreef 15 nummer-1 hits, waarvan 5 voor hemzelf. Hij schreef nummers voor grote artiesten als Emmylou Harris, Johnny Cash, Waylon Jennings en Keith Urban. Daarnaast won Crowell 2 Grammy awards. Alhoewel sommige country artiesten uit vroegere tijden gas terug nemen, geeft Rodney Crowell alleen maar gas bij. Hij zette een paar jaar geleden eigen label RC1 Records op en bracht daar 2 albums op uit. Triage is de derde in samenwerking met Thirty Tigers.

Met tientallen albums binnen het oeuvre vraag je je af of je nog wel vuur en passie in een nieuw project kan stoppen. Dat is op Triage absoluut het geval. Triage is Crowell’s 18e plaat en zoals de album cover doet vermoeden hoor je een lichte melancholie door de plaat sijpelen. Ik kan het niet precies plaatsen, maar het doet donker en zelfs mysterieus aan. Die donkere tinten hoor je heel goed op een nummer zoals single Transient Global Amnesia Blues. Daarnaast zit er wat slijt op Crowell’s stem die de melancholie alleen maar doet versterken.

Maar er is ook ruimte op Triage voor opbeurende tonen. I’m All About Love is er zo één die liefde overal vandaan haalt en het leven viert. Op Hymn 43, een andere hoogtepunt van deze plaat, grijpt Crowell naar de bijbel en Jezus. Crowell zorgt met Triage in ieder geval wel voor een juiste balans. De muzikale inkleuring is typerend Americana en helaas laakt het een beetje aan country invloeden. Desalniettemin klinkt Rodney Crowell nog steeds even urgent als een aantal decennia geleden.

Vooropstellend stelt Triage niet teleur. Dit is gewoon weer een fijne en krachtige toevoeging aan het rijke oeuvre van Crowell. Het vuur en passie die bij sommige artiesten na een aantal albums vervagen, branden bij Crowell absoluut en intens. Deze plaat is daar het bewijs van en met een leeftijd van 70 mogen we hopelijk nog jaren van hem genieten. Misschien dat hij zelfs Emmylou Harris weer zo ver kan krijgen om een duet album op te nemen? Al met al blijft Rodney Crowell doorstomen en stoppen staat niet in zijn woordenboek. En daar heb ik alleen maar respect voor.

Uitgebracht door RC1 Records / Thirty Tigers