John R. Miller – Depreciated

John R Miller - Depreciated album cover
John R Miller - Depreciated album cover

Is er nog genoeg ruimte over voor nieuwe sterren in de alternatieve country scene? Hebben we niet genoeg aan Tyler Childers, Colter Wall en Zach Bryan? Wat mij betreft is nieuwe aanwas wenselijk. En John R. Miller voldoet aan alle eisen om een grote te worden binnen country muziek. Hij brengt met Depreciated zijn langverwachte opvolger uit van The Trouble You Follow uit 2018.

Dat doet hij op het label Rounder Records. Laat dat nu net een label zijn die in het verleden, maar ook in het heden, een aantal fantastische artiesten in hun artiestenbestand hebben. Ruston Kelly, Sierra Ferrell, Dawes, Sarah Jarosz, Katie Pruitt zijn zomaar wat namen die op dit label vertegenwoordigd zijn. Dat de heren en dames van Rounder Records een neusje hebben voor talent valt hierbij niet te ontkennen. John R. Miller is hun nieuwste aanwinst.

Miller groeide op in de panhandle van West-Virginia en hij komt verrassend genoeg niet uit een muzikale familie. Maar Miller’s roeping om muziek was er al vroeg in zijn jeugd. Hij kon er urenlang naar luisteren en nam alles wat hij voorhanden kreeg in zich op. Eerst kwam hij in aanraking met punk muziek en later zou zich dat vertalen naar traditionele folk muziek. Uiteraard kwamen artiesten zoals Steve Earle, Guy Clark en Townes van Zandt voorbij.

In 2014 kwam zijn debuut Service Engine uit en in 2018 volgde The Trouble You Follow. Die laatste werd een bescheiden succes, vandaar dat Rounder Records hem voor een nieuwe plaat Depreciated contracteerde. En de voorafgaande singles van Depreciated beloofden al veel goeds. Na de plaat nu een weekendje veel te hebben geluisterd kom ik tot de conclusie dat we hier te maken hebben met een fantastisch hoogstaand muzikaal werkstuk.

John R. Miller straalt eenzelfde soort authenticiteit uit als eerdere genoemde Colter Wall en Tyler Childers. Dat komt door zijn rauwe stemgeluid, maar ook de inkleuring van zijn muziek. Flarden van mandolines, pedal steels en fiddles maken van Depreciated een spektakelstuk. Wel een spektakelstuk in de vorm van een bepaalde ingetogenheid. Depreciated is niet uitbundig of groots, maar houdt de kracht in zijn eenvoud.

Alhoewel er veel invloeden van country te horen zijn neig ik toch meer om te zeggen dat dit meer Americana dan country is. Het label Rounder Records staat dan ook niet bekend om artiesten met een puur country geluid. Dat maakt wat betreft Depreciated niets uit, want genietbaar is het zeker. En soms moet je gewoon de muziek volledig in rust in je opnemen en ervan genieten. Daar is deze plaat uitermate geschikt voor.

John R. Miller heeft mij verrast met Depreciated. Zijn vorige plaat The Trouble You Follow heb ik een aantal keer voorbij horen komen, maar heeft toentertijd te weinig indruk op mij gemaakt om echt te beklijven. Dat is met Depreciated wel een ander verhaal. Een kwalitatief hoogstaande plaat die je na het beluisteren niet loslaat en steeds maar weer opnieuw wilt horen. Dat zijn positieve signalen en het moet raar lopen als we dit album niet terug gaan zien in de eindejaarlijstjes.

Uitgebracht door Rounder Records