Ronnie Dunn – 100 Proof Neon

Ronnie Dunn - 100 Proof Neon album cover

Ben je een beetje bekend met oude country muziek dan zal Brooks & Dunn je bekend in de oren klinken. Ze maken sinds jaren 90 vorige eeuw furore in de country muziek wereld en zijn inmiddels iconen te noemen. Ja, ze bestaan nog steeds en brengen hier en daar wat platen uit maar niet heel nadrukkelijk. Ronnie Dunn laat dit jaar solo van zich horen met nieuwe plaat 100 Proof Neon.

Eigenlijk hoeven artiesten zoals Brooks & Dunn niet meer zo nodig. Maar ze zijn zich wel degelijk bewust dat ze nog relevant kunnen zijn in het huidige country muziek spectrum. Daarom is het ook niet heel raar dat Ronnie Dunn op 100 Proof Neon een aantal interessante samenwerkingen aangaat met veelbelovende country artiesten van dit moment.

Je vindt een tweetal samenwerkingen op 100 Proof Neon met grote jonge country artiesten van dit moment. Het gaat om Jake Worthington en Parker McCollum. Ronnie Dunn is zo aardig geweest om ze niet een kort couplet te laten inzingen, maar krijgen heel goed de ruimte om hun talenten te tonen. Dit zal voor Worthington en McCollum alleen maar goed doen. Het nummer Where the Neon Lies was al eerder te horen op de debuutplaat van veelbelovende jonge country artiest Triston Marez.

Daarnaast is er op 100 Proof Neon weinig aan te merken. Ronnie Dunn gaat met deze plaat niet vernieuwen. Integendeel, het zijn een set prima productie 90’s country liedjes met genoeg gebruik van pedal steels, fiddle, gitaren, drum en dergelijke. Alle ingrediënten zijn aanwezig om er weer een uitstekende plaat van te maken.

Platen zoals 100 Proof Neon zijn geschikt voor de oude country luisteraar. Er zitten op dit album vast een aantal interessante hitjes met potentie tussen, maar eigenlijk is dit soort muziek niet gemaakt voor de jonge massa country luisteraar. Weet je van jezelf dat je nog regelmatig luistert naar artiesten zoals George Strait, Alan Jackson en Brooks & Dunn dan zul je van deze plaat gaan genieten. Wat dat betreft doet Ronnie Dunn alles goed en klopt het plaatje.

Het blijft belangrijk dat Ronnie Dunn en andere neo-traditionalisten van de vorige eeuw dit soort platen blijven uitbrengen. Het inspireert country en hopelijk ook jonge country artiesten. Zo wordt authentieke country muziek niet vergeten en doorgegeven aan een volgende generatie. Ik heb genoten van 100 Proof Neon en verheug mij altijd om dit soort albums te luisteren en te recenseren. Zoals Dunn het in één van zijn nummers mooi verwoord: “I’ve always been comfortable in my honky tonk skin”. En zo is het maar net.

Uitgebracht door LWR, LLC