Ronny Criss – Highways

Ronny Criss - Highways album cover

Ronny Criss is een muziek artiest uit Nashville met zijn blik vooruit. Een blik vooruit om te reizen en de wereld te ontdekken. Alleen al de titel Highways geeft aan dat we op deze plaat genoeg verhalen mogen verwachten over de avonturen van deze troubadour door Amerika en daarbuiten. En dat de muziek ook nog eens heel fraai is maakt het alleen nog maar beter.

Maar Ronny Criss behoeft eerst een verdere introductie dan alleen een muziek artiest uit Nashville. Deze Ronny groeide op Chicago en verplaatste zich tien jaar geleden naar Nashville en heeft met artiesten zoals Grace Askew, Molly Parden en Birdtalker gewerkt. Opmerkelijk genoeg was 2021 het jaar dat Criss doorbrak met vier uitstekende singles. Deze singles zouden de opmaat worden naar album Highways.

Het liedjes schrijven zit Ronny Criss in de vingers en hij heeft er tijdens zijn jarenlange verblijf in Nashville duizenden geschreven. Of hij de beste voor Highways heeft bewaard weet ik niet, maar tekstueel gezien is deze plaat best te genieten. Althans, als je het outdoor type bent en veel reist. Deze thematiek staat zonder twijfel centraal op dit album.

Maar ook muzikaal gezien valt er genoeg te beleven op Highways. Om Ronny Criss nu een echte authentieke country artiest te noemen vind ik van niet, maar hij weet country en rock heel mooi in elkaar te blenden. Het doet mij af en toe denken aan een andere Nashville krachtpatser genaamd Drake White. Zelfde uitstraling, zelfde soort muzikale stijl.

Highways is een lekkere plaat waar vooral niet teveel over nagedacht moet worden. Alles kleurt zich veilig binnen de lijntje en het is allemaal zeer toegankelijk. Ronny Criss heeft daarnaast ook een aardig stemgeluid en kan soms heel mooi uithalen. Maar nogmaals, het is allemaal binnen de veilige lijntjes en veel melodieën zul je nog lang kunnen naneuriën.

Eerlijk gezegd denk ik dat Ronny Criss met deze plaat geen enorm groot country publiek gaat aanspreken. Ten eerste is het daar de muziek niet voor en ten tweede denk ik ook niet dat hij voldoende Nashville kracht achter zich heeft staan om miljoenen mensen te bereiken. Toch wil ik je Highways aanraden als je van ongecompliceerde country rock houdt. Veel energie, hard werk en liefde is er in dit project gestopt, dat is één ding wat gelijk duidelijk wordt. Dat moet naar mijn mening genoeg zijn om deze Ronny een kans te geven.

Uitgebracht door Rainfeather Records