Tami Neilson – Kingmaker

Tami Neilson - Kingmaker album cover

Tami Neilson heeft inmiddels in haar leven aardig wat meegemaakt. Van als baby in de armen gehouden door Roy Orbison tot op 18-jarige leeftijd een show openen van Johnny Cash. En met nieuwe plaat Kingmaker duelleert ze samen met good ol’ Willie Nelson. Kingmaker is een plaat waarbij je je zult verwonderen, verbazen en een lach op je gezicht zult toveren.

Vooral bij de eerste vier nummers van Kingmaker luister ik met één grote glimlach. Niet omdat het perse heel grappig is, maar eerder hoe goed de nummers in elkaar steken. Heel dynamisch, speels en bovenal onderscheidend. Als je dan ook nog eens zo’n prachtige sterke stem als Tami Neilson hebt dan kan het niet verkeerd gaan. Dat doet het dan ook niet en ik kan deze plaat bestempelen tot het beste van Americana wat ik dit jaar heb gehoord.

De eerste vier nummers zijn dus van grote schoonheid en erg hoog niveau. Wat volgt is het duet met Willie Nelson. Ook Beyond the Stars is wederom een prachtig nummer waar zowel Tami Neilson als Willie Nelson allebei stralen op hun eigen manier. Neilson met de grote uithalen zoals Patsy Cline en Nelson met z’n kenmerkende outlaw stemgeluid. Prima duo dat goed bij elkaar past.

Kingmaker is opgenomen in Nieuw-Zeeland waar Tami Neilson al een tijdje inwoner van is. Oorspronkelijk komt ze uit Amerika. Je merkt dat deze plaat een heel open speels geluid heeft en dat komt denk doordat Neilson een echte kiwi is geworden. Daar doen ze het allemaal wat rustiger aan en genieten van de mooie natuur die het land te bieden heeft. Dat komt op de een of andere manier naar mijn inziens heel goed over op de plaat.

Tami Neilson is voor mij redelijk onbekend terrein, maar door deze plaat een kans te geven is mijn interesse gewekt naar haar eerdere albums. Het fantastische open geluid en de epische stemmenpracht doen het ‘m voor mij. Er is in ieder geval op deze plaat van alles te beleven, alhoewel na het duet met Willie Nelson het niveau van de liedjes iets minder worden. Niet dat het heel slecht wordt, maar de eerste helft is toch wel van buitencategorie en ontzettend krachtig.

Dat de tweede helft wat minder is mag de pret niet drukken, want Kingmaker is naar mijn mening over het geheel gezien een van de betere Americana platen van dit jaar. Het klinkt lekker speels, verfrissend en heeft een paar klassiekers in wording. Tami Neilson is hier dus nog niet zo bekend, maar deze plaat heeft mij meer dan overtuigd om het oeuvre verder te verkennen. Ik kijk er naar uit.

Uitgebracht door Outside Music