Rosemary & Garlic – A Room of One’s Own

Rosemary & Garlic - A Room of One's Own album cover

In 2015 zag folkband Rosemary & Garlic het levenslicht. Het was een samenwerking tussen de Nederlandse Anne van den Hoogen en Dolf Smolenaers. Er volgden een korte EP en een titelloze debuutplaat en in 2018 besloot van den Hoogen alleen door te gaan. Het heeft een tijd moeten duren, maar eerder dit jaar bracht ze via het platenlabel Nettwerk het tweede album A Room of One’s Own uit.

De EP en debuutalbum zijn een behoorlijk succes als je naar Spotify streams kijkt. Sommige liedjes halen aantallen in de miljoenen. Ik kan mij dan ook voorstellen dat er bij Rosemary & Garlic redelijk wat druk was om met het altijd moeilijke tweede album kwaliteit te leveren. Maar als je luistert naar A Room of One’s Own hoef je je over de kwaliteit helemaal niet druk te maken.

Want och jeminee wat is dit toch mooie muziek zeg. Ik heb altijd wel oren naar folkmuziek zoals Rosemary & Garlic. En A Room of One’s Own levert precies datgene waarom ik zoveel naar dit soort vrouwelijke singer-songwriters luister. Het album is een en al wonderschone pracht waarbij je warm wordt gemaakt met geweldige intieme folk liedjes.

Zo straalt Anne van den Hoogen op A Room of One’s Own in optima forma. Ze heeft een zacht stemgeluid en doet mij nog het meest denken aan zo’n andere fantastische singer-songwriter, Josienne Clarke. Ook de muzikale inkleuring is voortreffelijk. Het wordt vrij beperkt gehouden en akoestische gitaren en piano’s domineren. Hier en daar wat percussie, strijkers en elektronica, prachtig.

Rosemary & Garlic mag inmiddels een solo project zijn van Anne van den Hoogen, toch besloot ze dit keer weer om samen te werken met haar muzikale partner Dolf Smolenaers. Hij schreef een aantal liedjes mee en deed ook een deel van de productie. Het is een winnend team en ze leveren samen een ongelofelijk sterk album af. A Room of One’s Own is een pareltje.

Toch mooi om te horen dat Nederlandse artiesten dit soort kwaliteit albums kunnen uitbrengen. Dat A Room of One’s Own op een groot platenlabel zoals Nettwerk wordt uitgebracht zegt toch wel iets. Het is eigenlijk ook niet heel verwonderlijk, want Rosemary & Garlic is vanaf het begin al uitstekend bezig. Maar knap om wederom voor een nieuw album de creativiteit te kunnen vinden en er iets magisch van te maken. Ik ben fan.