Rusty Tinder – Alchemy Road

Rusty Tinder - Alchemy Road album cover

Als je naar de cover kijkt van Alchemy Road dan valt er niet al te opbeurende en vrolijke muziek te verwachten. Maar niets is minder waar, want deze plaat is namelijk een hele aangename Americana plaat. Rusty Tinder heet de artiest en heeft er de afgelopen periode aardig de tijd voorgenomen. Daardoor klinkt deze plaat rijk, met een zeer nette productie waar er genoeg te beleven valt.

Rusty Tinder bevindt zich momenteel in Los Angeles en is van origine een pianist. Hij heeft door de jaren heen een passie opgebouwd voor country muziek. Dat klinkt mij als muziek in de oren, maar helaas ontbreken er enige country invloeden op deze plaat. Maakt voor de rest ook niet uit, want Tinder weet ook op Americana vlak goed te imponeren.

Dat doet Rusty Tinder niet alleen en hij heeft een aantal ervaren namen in de muziek industrie bij elkaar verzameld. Samen met producenten Mike Cionni en Blake English zat hij achter de knoppen om de plaat tot in detail te perfectioneren. En dat zijn ze naar mijn mening heel goed gelukt, want Alchemy Road is een groot plezier om naar te luisteren.

Wat vooral opvalt aan deze plaat is het gebruik van een grote variatie aan instrumenten. Je merkt dat Rusty Tinder en zijn vrienden er veel tijd aan hebben besteed. Kan ook niet anders met het feit dat er de afgelopen periode genoeg tijd beschikbaar was. Instrumenten die je vaak terug hoort zijn de piano, viool, akoestische gitaar, drums en af en toe wat blazers. De perfecte mix voor een goede Americana plaat.

Er valt naar mijn mening weinig op Alchemy Road aan te merken. De productie is geweldig en het hele album luistert ontzettend lekker weg. De liedjes zijn toegankelijk, divers en worden door Rusty Tinder op een hele degelijke en uitstekende manier ingezongen. Americana muziek zoals op deze plaat wordt tegenwoordig veel gemaakt, maar Alchemy Road weet na één keer luisteren goed op te vallen.

Artiesten hebben de afgelopen jaren aan de lopende band muziek geproduceerd. Dat is om bekende redenen heel begrijpelijk. Alchemy Road stond al een tijdje in de wachtrij om uitgebracht te worden en is laatst nog een keer uitgesteld. Rusty Tinder is niet een hele bekende Americana artiest, dus dat zal niet veel mensen opgevallen zijn. Maar ben je geïnteresseerd geraakt door de grauwe cover of door de artiestennaam en heb je affiniteit met verfijnde Americana? Dan moet je deze plaat zeker een kans geven.