Side Pony – Lucky Break

Side Pony - Lucky Break album cover

Alice Wallace en Caitlin Cannon vormen samen Side Pony. Een duetplaat van een van de meest belovende country acts van deze tijd. Lucky Break heet het debuut en na het luisteren weet je direct in wat voor hokje dit te plaatsen valt. Namelijk bevlogen country muziek aangedikt met een stoot energie. De dames weten hier direct te imponeren en zorgen met deze plaat voor één van de verrassingen van het jaar die ik niet aan zag komen.

Maar ik kan begrijpen dat Alice Wallace en Caitlin Cannon nog niet heel bekend zijn en dat vraagt om een introductie. Allereerst Wallace, deze dame uit Californië bevindt zich al een tijdje in de country muziek industrie en bracht haar debuutplaat uit in 2011. Met haar laatste plaat Into the Blue uit 2019 brak ze door bij het grote publiek en kreeg lovende kritieken van verschillende grote media.

Caitlin Cannon is de nieuwkomer hier. Zij bracht vorig jaar, midden in de pandemie, haar debuut The TrashCannon Album uit. Uitstekende speelse country plaat die door een klein groepje fanatieke country lieden werd opgepakt. Waarom ik deze plaat niet van een recensie heb voorzien vorig jaar? Andere prioriteiten laten we maar zeggen. Toch heb ik deze plaat een aantal keren voorbij horen komen en was ik aardig onder de indruk.

De twee dames komen dit jaar als Side Pony met een nieuwe plaat. Het eerst dat direct opvalt is het plezier wat Lucky Break uitstraalt. Ik kan mij helemaal voorstellen hoeveel plezier ze hebben gehad met het produceren van deze plaat. Dat komt in een aantal nummers sterk terug. Dat betekent niet dat de serieuze toon niet aanwezig is. Die is er wel degelijk. Maar Wallace en Cannon weten een juiste balans te brengen.

Die goede balans zal ook zeker komen door producer Doug Lancio. Vanuit zijn Nashville studio kwam deze plaat tot stand. Indrukwekkende namen prijken op het lijstje waar deze Music City producer in het verleden mee samen werkten. Namen zoals Patty Griffin, John Hiatt en Todd Snider. Daarnaast kent Lancio de music biz door en door. Voor Lucky Break zijn dan ook de beste musici aangetrokken, waardoor de plaat vol van geluid klinkt met allerlei lagen en details. Het is genieten van de muziek op deze plaat dat uitstekend wordt aangevuld met prettige stemgeluid van zowel Wallace als Cannon.

Lucky Break is een uitstekende plaat om je in onder te dompelen. Ze geven je iets minder dan een half uur de tijd om betoverd te worden door al het muzikale pracht en praal. Het duo is dynamisch, flitsend en vooral zeer krachtig. De regel twee is beter dan één is op dit album is duidelijk van toepassing. Dit soort albums worden vaak als eenmalig gezien, maar ik hoop dat Lucky Break country muziek fanaten gaat aanspreken en dat er reden is voor een opvolger. Ik ben volledig overtuigd van Side Pony, nu jij nog.

Uitgebracht door Mule Kick Records