The Deslondes – Ways & Means

The Deslondes - Ways & Means album cover

We laten achter wie we zijn en bewegen ons voorwaarts. Dat zijn mooie woorden van Americana band The Deslondes. Het kwintet Dan Cutler, Sam Doores, Riley Downing, Cameron Snyder en John James Tourville hebben inmiddels een aantal platen op hun naam staan, maar besloten een aantal jaren geleden om tijdelijk uit elkaar te gaan. Ieder zo met z’n successen. Dit jaar zijn ze als The Deslondes terug met nieuwe plaat Ways & Means.

Hoe bewegen deze lui zich voorwaarts? Dat doen ze door vooral gebruik te maken van een rijker palet aan gebruik van instrumenten. Zo is er voor Ways & Means gekozen voor meer en nog eens meer. Denk aan instrumenten zoals de saxofoon, fluit, volledig drum-kit en diverse synthesizer en snaar arrangementen. The Deslondes zijn scherp en houden je met deze plaat 45 minuten in de greep.

Wat mij vooral opvalt aan Ways & Means is de wisseling van de vocals op elk nummer. Bij het ene stemgeluid ben ik wat enthousiaster dan bij het ander stemgeluid. Met name de nummers waar Riley Downing zijn stem laten horen vind ik zeer aantrekkelijk. Dat komt vooral door de rauwe slijt op z’n stem. Dit soort melancholieke stemmenpracht doen het ‘m voor mij en daarnaast zitten de liedjes zelf ook nog eens uitstekend in elkaar. Niet voor niets heeft Riley Downing veel succes met zijn solo platen.

Maar daarmee doe ik de andere leden toch echt te kort, want ook zij weten op Ways & Means te schijnen. Er is eigenlijk helemaal niets aan de kwaliteit op te merken. Dit is zo’n Americana plaat waar het vakmanschap en de liefde voor de muziek centraal staat. Het is zo’n plaat dat zich makkelijk onderscheidt van de rest en ontzettend lekker wegluistert.

Verrassing voor mij, want het is nauwelijks hoorbaar, maar ook Margo Price is betrokken bij dit project. Op titelnummer Ways & Means zingt ze wat mee in de achtergrond. Het is niet heel duidelijk, maar het feit dat ze op de credits staat zegt voor mij genoeg. Price is niet van plan om naar haar country roots terug te keren. Eerder dit jaar was ze ook al betrokken bij het nieuwe album van de Drive-By Truckers.

Ways & Means is voor mij de eerste kennismaking met The Deslondes. Je hoort de dynamiek, de bevlogenheid, de passie en het broederschap tussen alle vijf de leden. Soms kunnen dit soort albums wat rommelig aandoen, maar dat is hier absoluut niet het geval. Er zit een lekkere schwung in en elk bandlid krijgt genoeg ruimte om zijn creativiteit te ontplooien. Je hoort aan deze plaat dat alles klopt. Deze band heeft de ervaring en tonen aan dat ze tot de beste van hedendaagse Americana behoren.

Uitgebracht door New West Records