Taylor McCall – Mellow War

Taylor McCall - Mellow War album cover

Americana artiest Taylor McCall maakte een aantal jaren geleden veel indruk met zijn album Black Powder Soul. Een krachtige plaat met een grote dosis aan energie, tempo en pit. Het kreeg ontzettend veel positieve recensies en zette hem op de kaart binnen de scene. Ik was er ook best enthousiast over en was blij om te vernemen dat hij dit jaar terug is met nieuw werk genaamd Mellow War.

Mellow War is een soort van conceptalbum. Taylor McCall dook de familiegeschiedenis in en vond ontzettend veel interessante verhalen. Zijn inmiddels overleden opa deed mee aan de Vietnam oorlog en dit album kun je een beetje zien als een ode aan hem. Het levert inspiratievolle songs op waar het maximaal genieten. Al hoor ik eerlijk gezegd niet precies of de verhalen ook echt iets met zijn opa en oorlog te maken hebben.

Bevatte het vorige album Black Powder Soul ontzettend veel energie met krachtige instrumentatie, Mellow War is ook daadwerkelijk mellow en rustig van aard. Zoals Taylor McCall zelf aangeeft, wil hij zich niet verbinden aan een bepaald geluid. Hij wil ieder album weer verandering brengen in zijn muzikale stijl en je mag concluderen dat dit hem gelukt is.

Je mag stellen dat Taylor McCall binnen een aantal jaren veel succes heeft bereikt in zijn muzikale carrière. Zijn muziek krijgt lovende kritieken van grote magazines en vorig jaar mocht hij zij aan zij optreden met grootheid Robert Plant. Dat deze jonge Americana artiest talent heeft, dat moge duidelijk zijn. Zijn toekomst ziet er wat dat betreft rooskleurig uit.

Alhoewel Taylor McCall niet doet aan hokjes en de muziek laat spreken levert het met Mellow War een volgend kunststukje op in zijn prille oeuvre. Ik mag dit soort Americana artiesten wel. Ze blijven iedere album weer vernieuwen, omdat ze daar gelukkig en beter als artiest van worden. Ik kan er alleen maar heel veel respect voor hebben.

Mooi van Taylor McCall dat hij met Mellow War een ode brengt aan zijn opa. Wat dat precies met de teksten te maken heeft op dit album ontgaat mij eerlijk gezegd een beetje. Maar de muziek is voortreffelijk en barst van de inspiratie. Wel een paar toontjes lager dan zijn vorige album, maar ik vind het een goede zet en ben alweer benieuwd naar wat voor vernieuwing hij in de toekomst gaat brengen.