The Arcadian Wild – Welcome

The Arcadian Wild - Welcome album cover

Er zijn een aantal punten waarom ik de afgelopen weken besloten heb om Welcome van The Arcadian Wild te luisteren en te recenseren. Dat komt door de interessante bandnaam, geïnspireerd op de Griekse mythologie. Maar ook door de uitnodigende albumtitel. En de albumcover vond ik ook interessant genoeg en geeft al een beetje aan in welke richting de muzikale stijl is. Een combinatie van deze punten en de keuze was snel gemaakt. Wat blijkt: een schot in de roos.

The Arcadian Wild zijn Isaac Horn (gitaris en vocals), Lincoln Mick (mandoline en vocals) en Bailey Warren (fiddle en vocals). De band heeft als thuisstad Nashville en produceert sinds 2015 muziek. Alhoewel ze nog niet heel lang bestaan, boeken ze wel veel succes met hun muziek. Muziek critici zijn lovend en het trio trekt veel publiek tijdens shows door heel Amerika.

De band produceert met Welcome een uniek geluid. Het is prachtig om naar te luisteren en je merkt dat The Arcadian Wild perfectionisten zijn. De liedjes zijn harmonieus en ontzettend krachtig. Het is delicate muziek, maar wel heel toegankelijk gemaakt voor een groter publiek. Niet voor niets behalen ze op streamplatformen miljoenen streams.

Er wordt op Welcome alleen gebruik gemaakt van snaarinstrumenten. Dat betekent dat er geen drums worden gebruikt en dat is toch wel opmerkelijk te noemen. Veel bands zoals The Arcadian Wild zorgen ervoor dat er sowieso wat drums worden verwerkt. Maar in principe is dit instrument geen gemis op deze plaat. Zoals gezegd is het allemaal heel harmonieus en de liedjes bevatten veel melodie en zijn sterk.

Met het gebruik van magische instrumenten zit het wel goed. Maar ook hoe de zang van The Arcadian Wild wordt gepresenteerd is ontzettend sterk. Met name neemt Isaac Horn de leiding qua zang, maar het wordt af en toe afgewisseld door de twee andere leden. En er wordt ook aan samenzang gedaan om de mooie harmonieën nog meer te versterken.

Een combinatie van geweldig variërende instrumenten en prachtige zang maken van Welcome een krachtig album. De drums worden niet gemist en The Arcadian Wild laten horen dat het ook makkelijk zonder kan. Het zorgt voor een uniek geluid. Deze muziek heeft iets weg van het verleden, maar weet ook heel hedendaags te klinken. Mooi om te zien dat dit soort bands door een breed publiek gewaardeerd worden. Ik zal niet raar staan te kijken als dit album geprezen wordt in de eindejaarslijstjes, want de potentie is voor de lijstjes aanwezig.