Tony Furtado – Decembering

Tony Furtado - Decembering album cover

Als ik terugkijk op dit jaar was het een fantastisch jaar voor country muziek. Er zijn zoveel goede albums uitgekomen dat ik met moeite een top 50 heb weten samen te stellen. Wat in deze lijst ontbreekt zijn instrumentale Bluegrass albums. Er verschenen ook weinig instrumentale albums op de site. Andrew Marlin’s dubbel-plaat werd voorzien van recensie, maar daar hield het ook op. Om toch nog een beetje toe te geven bij deze Tony Furtado’s nieuwe plaat Decembering.

Tony Furtado is een grote naam binnen de Bluegrass scene. En met groot bedoel ik heel groot. In het verleden werkte hij samen met artiesten zoals Alison Krauss, Tim O’Brien, Stuart Duncan en Jerry Douglas. Niet zomaar wat namen, maar namen die er toe doen als het aankomt op Bluegrass. Hij bespeelt vooral het instrument de banjo nu al een aantal decennia lang en is daarin een ware virtuoos. De banjo treedt dan ook op de voorgrond op Decembering.

Decembering is Bluegrass zoals je Bluegrass mag verwachten. Je hoort aan alles dat Tony Furtado vakkundig de instrumenten inspeelt en het verloopt allemaal zeer vloeiend en vlekkeloos. Zonder vocals kunnen instrumentale albums naar mijn mening soms saai worden, maar niet op Decembering. Het luistert heerlijk weg en het is echt even zweven op een roze wolk heel het album lang. Prachtig hoe diverse instrumenten tot elkaar komen zoals de banjo, fiddles en akoestische gitaren. Heel mooi, precies en vol details.

De reden waarom er zo weinig instrumentale albumrecensies op deze site zijn verschenen heeft te maken dat ik er wel in de stemming voor moet zijn. Dat is niet altijd het geval en het moet op een juist moment samenvallen. Zeker met allemaal sterke platen die het afgelopen jaar zijn verschenen was het moeilijk om een geschikt moment te vinden voor dit soort albums. Tony Furtado brengt Decembering dan ook uit op het juiste moment.

Pure Bluegrass van een artiest die zijn ervaring goed gebruikt en subliem tot uiting brengt op deze plaat. En als (kerst)cadeautje krijgen we als afsluiter een instrumentale cover van The Beatles, namelijk Here Comes the Sun. Grappig, want voor de zon hoef je op dit moment niet te doen, maar leuk dat Tony Furtado heeft besloten voor deze afsluiter. Ik kan alleen maar positief zijn over Decembering en het aanraden voor Bluegrass fanaten en country luisteraars. Virtuositeit en vakmanschap is wat deze ervaren muzikant ons brengt en daar is niets over gelogen.