The Local Honeys – The Local Honeys

The Local Honeys album cover

Het dames duo The Local Honeys maken nu al zo’n tien jaar country muziek en doen dat vooral de laatste jaren met redelijk wat succes. We hebben het hier over Linda Jean Stokley en Montana Hobbs. Ze komen uit de Amerikaanse staat Kentucky en weten met hun muziek een heel traditioneel country geluid te creëren. Deze titelloze derde plaat is een volgende stap in hun indrukwekkende muziek carrière.

Want deze volgende stap maken ze namelijk op het welbekende La Honda Records. Welbekend is misschien een té groot woord, maar ben je bekend met alternatieve country dan weet je dat ze een mooi lijstje aan artiesten hebben. Onder andere Colter Wall, Vincent Neil Emerson en Riddy Arman zijn onderdeel van La Honda. Komt niet bekend voor? Zeker het luisteren waard.

En The Local Honeys zijn er tegenwoordig dus ook trots onderdeel van. Eerlijk gezegd is dit volkomen verdiend, want met hun eerste twee platen lieten ze al duidelijk horen wat voor kwaliteiten ze hebben. Mijn voorkeur gaat het meest uit naar vorige album Gospel uit 2019 waar ze het traditionele country geluid perfect weten uit te spelen. Traditie is duidelijk wat deze dames belangrijk vinden.

Dat is op deze nieuwe titelloze plaat niet anders. Eerlijk gezegd vind ik dit zoals country muziek hoort te zijn. Er is tegenwoordig ontzettend veel gelikte country muziek. Dat kan op een eerste gehoor lekker klinken, maar na een paar keer luisteren ben je er klaar mee. Dat is niet het geval bij The Local Honeys. Deze muziek kan ik dag en nacht heel het jaar door hebben. Er zit enorm veel ziel in.

Zowel de verhalen als muzikale inkleuring zijn ontzettend krachtig. The Local Honeys komen uit Kentucky en dat hoor je aan de verhalen die ze te vertellen hebben. Ze hebben hun huiswerk goed gedaan en de verhalen zijn levendig, kleurrijk en smaakvol. Datzelfde geldt voor de muzikale inkleuring waar veel gebruikt gemaakt wordt van traditionele country instrumenten. Het blijft elke keer weer een plezier om naar te luisteren.

Dat maakt deze plaat er eentje van de buitencategorie alternatieve country. La Honda Records is kieskeurig met het aantrekken van artiesten en hebben kwaliteit hoog in het vaandel staan. The Local Honeys is een waardige toevoeging en maken met hun debuut op het label direct grote indruk. Ja, je moet de interesse hebben in traditionele country om dit soort muziek te kunnen waarderen. Heb je eenmaal het juiste gevoel te pakken dan is de muziek van deze dames om van te gaan houden zo goed.

Uitgebracht door La Honda Records