The Pawn Shop Saints – Ride My Galaxy

The Pawn Shop Saints - Ride My Galaxy album cover

Mijn eerste ervaring met The Pawn Shop Saints was het album Ordinary Folks uit 2020. Ik kan mij nog herinneren dat de teksten van dit album mij erg aanspraken, maar dat de muzikale inkleuring wat te wensen overliet. De productie was niet helemaal vlekkeloos, maar al met al toch de moeite waard. Daarom was ik ook blij om te zien dat ze dit jaar nieuwe plaat Ride My Galaxy uitbrengen.

En wederom kan ik nagenoeg hetzelfde vertellen zoals bij mijn recensie over Ordinary Folks. Teksten zijn erg interessant, terwijl de muzikale inkleuring weer niet helemaal vlekkeloos is. Dit is waarschijnlijk de bedoeling van The Pawn Shop Saints, maar ik merk toch dat nummers te lang doorlopen en dat er regelmatig onnodige achtergrond ruis is.

Maar toch geniet ik van Ride My Galaxy. De nummers an sich zitten erg sterk in elkaar en ook de grauwe donkere stem van Jeb Barry is wederom een groot plezier om naar te luisteren. De band doet wat dat betreft helemaal niets verkeerd en elk nummer is de moeite waard. Een hele eclectische bedoeling is deze plaat, waar er genoeg te ontdekken valt. Dat betekent geen moment verveling en geen moment dat ik op de skip knop wil klikken. En dat is tegenwoordig niet zomaar vanzelfsprekend.

Ride My Galaxy is een pandemie plaat met als doel een live-setting te creƫren. Vandaar dat de productie ook redelijk rauw klinkt en er redelijk wat oneffenheden bevat. Desalniettemin vind ik het ook weer niet heel storend en luisteren de liedjes prima weg. Je merkt dat The Pawn Shop Saints geprobeerd hebben om spontaan en integer over te komen en dat is ze met Ride My Galaxy zonder meer geluk. Een band met het hart op de juiste plaats en liefde voor muziek. Dat siert deze band.

En uiteindelijk stemt mij dit album tevreden. Dit album is onderdeel van een trilogie, waarvan Ordinary Folks het eerste album is en later dit jaar een volgend album verschijnt. Ik sta in ieder geval vooraan in de rij als het gaat om de muziek van The Pawn Shop Saints. Ondanks de productie oneffenheden hebben deze mannen kennis van goede Americana muziek. De kwaliteit is duidelijk te horen en met Ride My Galaxy is nagenoeg helemaal niets mis. Deze band weet te leveren en doet dat op een geweldige manier. Niet helemaal over de top geweldig, maar een gewoon een sterke Americana plaat, niets meer niets minder.

Uitgebracht door Dollyrocker Records