The Wooks – Flyin’ High

The Wooks - Flyin' High album cover

Het is dit prille jaar al een aardig feestje aan het worden als het aankomt op Bluegrass albums. Ik besprak eerder het fantastische Greensky Bluegrass en ook bands zoals The Pine Hearts en Yonder Mountain String Band zijn het vermelden waard. Voeg aan dit lijst ook The Wooks toe. Zij hebben net een nieuwe plaat uit genaamd Flyin’ High.

En wat dat betreft zijn The Wooks echte hoogvliegers. Deze band komt uit de Amerikaanse staat Kentucky en zijn met Flyin’ High inmiddels toe aan hun derde plaat. Alles aan deze plaat ademt Bluegrass uit en het is een geweldig samenspel wat deze heren op de mat leggen. Prachtige klasssieke Bluegrass instrumenten met een rijke, volle en extreem interessante productie.

The Wooks bestaan uit vier heren. Namelijk CJ Cain (lead-singer, gitarist), Harry Clark (lead-singer, mandoline), George Guhtrie (lead-singer, banjo) en Allen Cooke (dobro). De laatste drie genoemde verblijven op dit moment allemaal in Nashville en daar is Flyin’ High dan ook geproduceerd. Het zorgt voor een werkelijk waar fabuleus stukje Bluegrass en ik vind het een van de beste bands in dit genre van de laatste jaren.

Dat is een gedurfde uitspraak, maar je merkt dat The Wooks zo ontzettend goed op elkaar inspelen tijdens deze plaat. Er zitten een paar ongelofelijke sterke Bluegrass nummers op waarbij je snel een vergelijking maakt met een Billy Strings. Flyin’ High is wel een stuk korter dan de platen van Billy Strings, maar naar mijn mening precies goed om het boeiend te houden.

Ik heb voor het luisteren dan ook niet vaak op de tijd hoeven letten, want de plaat was bij elke luisterbeurt voorbij voordat ik het door had. En als een plaat dat voor elkaar krijgt dan weet je dat het goed zit. Ongekende klasse van deze topmuzikanten met standplaats Nashville. Dat Nashville een erg grote diversiteit toont aan allerlei soorten country muziek stemt mij positief.

Maar uiteindelijk gaat het om de muziek en The Wooks weten te leveren. Dat is een understatement, ze weten meer dan alleen te leveren. Dit is Bluegrass muziek van het hoogste niveau en dat merk je aan alles. De vier heren weten de naam van het genre heel hoog te houden met deze plaat en het verbaast mij dan ook niet dat The Wooks erkend worden met allerlei awards. Bluegrass is het genre dat ik met het jaar mooier ga vinden en Flyin’ High is wederom een plaatje. Een plaatje dat niet snel vergeten zal worden.