Wanthanee – Wanthanee

Wanthanee

Er zijn tegenwoordig veel jonge vrouwelijk artiesten in het indie-genre. Het is soms heel moeilijk om het allemaal bij te houden. Namen die je onwaarschijnlijk vaak voorbij hebt horen komen de laatste tijd zijn Phoebe Bridgers, Julien Baker, Jade Bird, Snail Mail, Tomberlin en Lucy Dacus. Dat zijn voornamelijk muzikanten uit Amerika. Maar wist je dat wij in Nederland en omgeving ook uitstekende vrouwelijke indie artiesten hebben? Wanthanee is daar één van.

Wanthanee komt niet uit Nederland, maar uit België. Ze heeft Chinese / Taiwanese roots en is opgegroeid in ons buurland. Deze Belgische begon al heel vroeg met muziek. Al vanaf haar vierde leeftijd zong ze liedjes mee van films en sindsdien werd het gelijk al duidelijk waar de toekomst voor haar lag. En dat is een carrière in de muziek.

Als eerste instrument koos ze voor de viool. Ze werd opgeleid om de viool klassiek te gebruiken, maar ze wilde meer. Wanthanee wilde de viool gebruiken voor hedendaagse pop muziek. Dit mooie instrument beviel haar kamergenootjes van haar studie niet echt en daarom schakelde ze over naar de akoestische gitaar. Sindsdien is ze hard aan het werk gegaan en zette ze vol in op een muziek carrière. Dit titelloze album en tevens haar debuut is het resultaat.

Dat haar kamergenootjes haar vioolspel niet veel aan vonden heeft blijkbaar niet té veel indruk gemaakt op Wanthanee, want op dit album hoor je het veelvuldig terug. Naar mijn mening op een fantastische manier en geweldig uitgevoerd. Je merkt dat de viool klanken van grote toegevoerde waarde zijn en deze plaat naar een hoog niveau tilt. Subliem hoe ze dit instrument weet te bespelen.

Voor de rest is dit album van Wanthanee echt een indie-pop album zoals je wel meer hebt gehoord. De muzikale inkleuring is heel licht, regenboogachtig en de stem van Wanthanee komt heel goed over zoals een meisje die zich in haar late jeugd bevindt, net volwassen. Dat is absoluut niet in negatieve zin, want van dit soort klanken word ik altijd dromerig en laat ik mijzelf daardoor heel makkelijk meevoeren op de melodieën.

Wanthanee is een vrouwelijke artiest die aan het begin staat van haar muziek carrière, maar heeft in België en ook in Nederland al behoorlijke indruk gemaakt. Ze stond op een groot festival zoals Pukkelpop en opende shows voor grote artiesten zoals George Ezra en Starsailor. Na het luisteren van dit album begrijp ik volkomen waarom wij in de lage landen Wanthanee zo goed vinden. Alles aan dit album straalt kwaliteit uit en kan wat mij betreft netjes naast het lijstje prijken van eerdere genoemde Amerikaanse indie artiesten. Dromerige, kleurrijke en sfeervol klinkende muziek is wat je hier te horen krijgt en daar is niets over gelogen.

Uitgebracht door V2 Records