Tip Jar – One Lifetime

Tip Jar - One Lifetime album cover

Kijk, van dit muzikale project word ik nu vrolijk. Een oer Hollands product met invloeden zoals folk, jazz en blues. Dat hoor je hier in Nederland tegenwoordig niet vaak en het is altijd weer prettig om dit soort albums te beluisteren. Tip Jar doet al sinds 2014 mee in de muziekwereld en is met nieuwe plaat One Lifetime toe aan de vijfde in hun oeuvre.

Tip Jar bestaat uit duo Bart de Win en Arianne Knegt. De Win studeerde Jazz aan het Conservatorium en vond uiteindelijk zijn interesse in Americana en Roots muziek. Arianne Knegt was onderdeel van country en rockabilly groep Marylou & the Good Old Boys en is sinds 2009 onderdeel van band van Bart de Win genaamd The Simple Life. Daarnaast schrijft ze geregeld recensies voor websites Folkforum en Altcountryforum.

Samen zijn de Win en Knegt een onweerstaanbaar duo. Zoveel is op One Lifetime wel duidelijk geworden. De genres vloeien smetteloos in elkaar over en de vocals vullen elkaar geweldig aan. Zoals al eerder vermeld doen genres zoals jazz, blues, folk en Americana hun intreden op One Life Time zonder dat het afbreuk doet aan de kwaliteit.

Ondanks dat dit soort muziek nog erg premature ontwikkeld is in Nederland vinden steeds meer mensen hun weg naar muziek zoals op One Lifetime. Tip Jar is dan ook niet de enige band die op deze manier muziek maakt. Ik besprak eerder op deze site A Love Brand New van Jodymoon en daarmee heeft het veel raakvlakken.

Het is op One Lifetime vooral 42 minuten een en al genieten. Het vakmanschap van de band The Simple Life mag zeker niet worden onderschat en zijn op deze plaat in topvorm. Blazers, piano’s fiddles, akoestische gitaren, het is allemaal aanwezig. Het wordt allemaal op subtiele wijze met elkaar vermengd en gesmeed tot een indrukwekkend staaltje Americana muziek. Tel daarbij op de gevoelige en zwoele vocals van de Win en Knegt en je hebt een plaat die rotsvast is en imponeert.

Dat Nederland steeds meer voet aan de grond krijgt in de Americana wereld valt niet te ontkennen. Jodymoon, JW Roy, Tim Knol, Mercy John, Judy Blank en ook Tip Jar maken van Nederland een land om rekening mee te houden als het aankomt op dit soort muziek. Zijn Nederlanders er klaar voor om deze muziek op te pakken? De populariteit is groeiende en dat merk je aan de verkoop- en streamcijfers en de animo voor concerten van deze artiesten. Tip Jar bouwt met One Liftime hun rijke oeuvre uit en wat mij betreft zou niemand dit album mogen missen. (Eigen Beheer)