Tip Jar – Songs About Love and Life on the Hippie Side of Country

Tip Jar - Songs About Love and Life on the Hippie Side of Country album cover

Er zullen vast genoeg Nederlandse Americana artiesten zijn waar ik geen weet van heb. Om je echt te onderscheiden moet je over genoeg muzikale talenten beschikken. En dat is nog niet zo makkelijk gedaan. Daarom ken ik maar een aantal kwaliteit Nederlandse Americana artiesten zoals Danny Vera, Mercy John, Jodymoon, JW Roy en zo ook Tip Jar.

Ik besprak al eerder een album van Tip Jar namelijk One Lifetime van vorig jaar. Was ik al heel lovend over en verbaasde mij in positieve zin over het kwaliteit Americana geluid. Dit jaar zijn Bart de Win en Arianne Knegt snel terug met een nieuwe plaat genaamd Songs About Love and Life on the Hippie Side of Country. En wederom weten ze hiermee een hele positieve indruk te maken.

Het eerste probleem met Nederlandse Americana artiesten is de Engelstalige uitspraak. Dat komt vaak niet goed over en je hoort dat het hakketak Engels is. Zo’n Engelse uitspraak als Nederlander te perfectioneren heeft een tijd nodig en gelukkig is dat bij Tip Jar helemaal in orde. Geen half Nederlandse uitspraak, maar heel vloeiend Engels, prima.

Daarnaast is een ander probleem het gebruik van instrumenten. Wil je als Nederlandse Americana artiest concurreren met de Amerikanen en Britten dan moet je ervaren muzikanten aan het werk hebben. Bart de Win, Arianne Knegt en andere betrokkenen bij deze plaat weten de instrumenten heel professioneel te handelen. Ze kunnen er makkelijk mee opboksen tegen Americana uit Amerika.

Songs About Love and Life on the Hippie Side of Country doet wat dat betreft alles goed en is, net zoals One Lifetime, zeer prettig om naar te luisteren. Tip Jar kleurt de Nederlandse Americana scene uitstekend in met hun muziek en daar is dit album geen uitzondering op. Je vindt een mooie balans tussen uptempo liedjes en ballads en vervelen is er niet bij.

Laat Tip Jar dus maar gewoon Nederlandse Americana muziek blijven produceren, want ze voeren hun werk meer dan goed uit. Na het luisteren van Songs About Love and Life on the Hippie Side of Country wil je meer en dat kan alleen maar goed zijn denk ik zo. Deze liedjes gaan over liefde en het leven, of het de hippie kant van country is ben ik niet zo zeker van. Waar ik wel heel zeker van ben is dat Tip Jar behoort tot de premium kwaliteit Nederlandse Americana.