Tom O’Connor – Night Owl

Tom O'Connor Night Owl album cover

Sommige onbekende country artiesten verdienen het om opgemerkt te worden. Je hoort vanaf de eerste single of plaat gelijk of een artiest potentie heeft. Als je eenmaal de eerste minuten van zo’n nieuwe artiest goed door bent dan kan je er de donder opzeggen dat de rest van de plaat ook goed is. Dit scenario is zonder meer toepasbaar bij Tom O’Connor’s nieuwe album Night Owl.

Tom O’Connor brengt met Night Owl zijn debuutplaat uit. In 2017 liet hij al van zich horen met de EP Bad For You en het duurde dus uiteindelijk 4 jaar voor een volledige plaat. In die tussentijd maakte hij in de country scene naam. Zijn werk als lobbyist bij de overheid in Washington zegde hij op en verhuisde naar Nashville om zijn muziek passie na te jagen. Hij kwam in aanraking met allerlei country artiesten en liet zich goed opvoeden. Vandaar dat er niet voor niets op de EP een samenwerkingsnummer staat met Luke Combs.

En dat is precies wat Tom O’Connor ons met Night Owl brengt. Zie hem als een Luke-Combs light, klaar om door te breken. Inmiddels is O’Connor wel een paar stappen verder dan beginnende country artiest, want de teller bij Spotify stream loopt in de miljoenen. Maar er is nog genoeg werk aan de winkel, want de top is nog niet bereikt. Night Owl is daarin trouwens wel een eerste goede klim.

Country-rock is een simpele, maar doeltreffende benaming voor de muziek van Tom O’Connor. Het rockt vanaf album opener Bootleg lekker weg, met hier en daar wat slow-ballads. Night Owl is een eerste goede showcase van wat Tom O’Connor te bieden heeft. Doe hij veel anders dan een Nashville’s Luke Combs of Texaan Kolby Cooper? Niet echt, maar dat mag de pret niet drukken. Er staat genoeg kwaliteit op deze plaat en laat duidelijk grote potentie horen.

Nu zijn de fans en luisteraars aan zet. De fundamenten van de afgelopen jaren zette O’Connor stevig neer en kan daarop voortborduren. Hij moet zichzelf dan wel laten horen en zien. Optredens staan mondjesmaat op het schema. Zoals gezegd is Tom O’Connor een grote belofte voor mainstream country en misschien zie je hem volgend jaar naast Luke Combs staan. Het kan zomaar raar lopen in de muziek. Met vastberadenheid en een beetje geluk lukt het Tom O’Connor misschien ook om die stadiums vol te krijgen. En als dat gebeurt, komt O’Connor je door deze recensie al bekend voor en herken je de nummers van Night Owl. Die inmiddels dan ook grote hits zijn geworden. Misschien, wie weet…