Track Dogs – Blind Summits & Hidden Dips

Track Dogs - Blind Summits & Hidden Dips album cover

De Americana band Track Dogs blijft lekker productief bezig. Vorig jaar produceerde ze het uitstekende album Where To Now? Dat album werd opgevolgd door het live album The Dog Show Sessions en de band mocht vervolgens optreden in de Royal Albert Hall. Dit jaar zijn ze terug met een nieuwe plaat genaamd Blind Summits & Hidden Dips.

Track Dogs is een Ierse, Engelse en Amerikaanse kwartet en komt uit het Spaanse Madrid. Een aardig divers clubje dus en deze diversiteit hoor je als je naar de muziek luistert. Je kunt de muziek het best aanduiden als het Americana genre. Een algemeen labeltje en ook op Blind Summits & Hidden Dips hoor je verschillende muziekstijlen zoals folk, rock, bluegrass en blues.

Blind Summits & Hidden Dips bestaat niet alleen uit originele liedjes van de band. Track Dogs heeft ook de keuze gemaakt voor een aantal interessante covers. Zo hoor je liedjes geschreven door bekende artiesten zoals Lester Flatt, Stevie Nicks en Les Barker. De band maakt de covers hun eigen en ze staan netjes naast de originele liedjes.

De instrumentatie op Blind Summits & Hidden Dips is wederom een plezier om naar te luisteren. Zo hoor je veel getokkel en fiddle spel. Maar wat mij nog het meest aanspreekt zijn de blazers. Het geeft de muziek een uniek karakter mee en is inmiddels kenmerkend aan Track Dogs. Doordat het geluid zo divers is gebeurt er van alles en hoef je je geen moment te vervelen.

Track Dogs hebben door de jaren heen in Groot-Brittanniƫ naam gemaakt. Zo traden ze op zoals aangegeven in Royal Albert Hall, maar wisten ze ook Glastonbury te betreden en andere grote folk festivals van het moment. Het geeft aan dat deze band met hun muziek succesvol is. Dat vind ik helemaal niet raar, want met albums zoals Blind Summits & Hidden Dips is dat volkomen terecht.

Zoals ik ook bij de vorige plaat aangaf ben ik ook dit keer overtuigd van Track Dogs. Blind Summits & Hidden Dips leent van allerlei genres een beetje wat. Soms kan een diversiteit aan muziekstijlen verkeerd uitpakken, maar dat doet het hier niet. Dit album is een perfect voorbeeld hoe genres op een goede manier tot elkaar samengebracht kunnen worden. Laat deze mannen gewoon doorgaan met nieuwe muziek maken, want dit is gewoon hele sterke Americana.

Favoriete albums dit jaar