Track Dogs – Where to Now?

Track Dogs - Where to Now? album cover

Na het luisteren van Where to Now? van de Track Dogs kom ik tot de conclusie dat dit uitstekend kan fungeren als kroegmuziek. Je weet wel, zo’n drukke kroeg waar mensen lallen en waar een bandje voor de muziek zorgt. Track Dogs maken geen muziek voor de grote zalen. Dat betekent natuurlijk niet dat het slecht is. Integendeel, Where to Now? is een geweldig kunststukje Americana muziek van de bovenste plank.

Je zou denken dat Tracks Dogs uit de Verenigde Staten komen, maar niets is minder waar. Opmerkelijk genoeg bevindt deze band zich momenteel in Spanje. Madrid om precies te zijn. Ze doen al een tijdje mee in het circuit en Where to Now? is inmiddels alweer de zevende plaat. Voor mij de eerste die ik hoor, maar dat gaat duidelijk niet de laatste worden.

Want wat deze band laat horen is ronduit fantastisch. Als je het hebt over een rijke volle productie dan is dat bij album waar je aan je trekken komt. De instrumentatie is verbluffend divers en je merkt dat Track Dogs met veel zorg en precisie aan dit album gewerkt hebben. Het is zo’n soort productie waar veel andere bands van kunnen leren.

Je hoort op Where to Now? vooral veel blazers terugkomen en basis instrumenten zoals akoestische gitaar en drums. Maar naast dat kleuren ze de nummers nog mooier in met accenten van accordeons, fluiten, banjo’s en fiddles. Zoals gezegd is het allemaal erg divers en het klinkt allemaal subliem. Houd je van een rijk en vol Americana geluid dan zit je bij Track Dogs goed.

Naast een grote variatie aan instrumentatie worden ook de vocals zo nu en dan afgewisseld. Ik vind sowieso het stemgeluid van frontman Garrett Wall erg prettig in het gehoor liggen. Het is een helder stemgeluid waar weinig aan mankeert. Op een nummer als Donna Lola neemt gastartiest Cathy Jordan de vocals over en doet dat meer dan verdienstelijk. Niet alleen is er genoeg variatie te vinden qua instrumenten, ook qua vocals meer dan genoeg afwisseling. Het houdt het allemaal erg dynamisch.

Ik kan niet anders concluderen dat Track Dogs op mij een grootse indruk heeft gemaakt met Where to Now? Het heeft een heel traditioneel geluid, maar anderzijds klinkt het ook best bij de tijd. Zoals ik al eerder heb aangegeven zie ik deze groep niet grote zalen uitverkopen. Dit soort bands moeten het vooral klein houden en muziek maken voor de echte fijnproever. Kleine festivalletjes, bescheiden zalen en drukke kroegen. Dat is waar dit naar mijn mening het best tot z’n recht komt.

Uitgebracht door Mondegreen Records