Turin Brakes – Wide-Eyed Nowhere

Turin Brakes - Wide=Eyed Nowhere album cover

Is het mogelijk om als band na 21 jaar nog steeds zo verfrissend en energiek te klinken zoals je debuutplaat? Dat is de vraag na het luisteren van Wide-Eyed Nowhere van indie pop band Turin Brakes. En om gelijk maar antwoord te geven op deze vraag: Turin Brakes slaagt er makkelijk in om op hun inmiddels negende studio album nog steeds verfrissend en energiek te klinken.

Turin Brakes is een band uit zuid-Londen en bestaat uit Olly Knights, Gale Paridjanian, Rob Allum en Eddie Myer. Ze bestaan dus al zo’n 21 jaar en het lijkt er op dat ze per studio plaat steeds beter worden. Wide-Eyed Nowhere is geschreven vóór de pandemie en de nummers zijn opgenomen tijdens de pandemie in 2021 in Olly’s garden studio genaamd Twin Palms.

Het resultaat is een fantastische indie pop plaat en laat Turin Brakes stralen zoals ze dat vroeger al deden. De composities zitten heel sterk in elkaar en zijn dynamisch te noemen. Soms kunnen dit soort bands een uitgebluste indruk maken na zo’n lange tijd bij elkaar zijn, maar Turin Brakes slaagt er wonderlijk wel in om de muziek toegankelijk en lekker te laten klinken.

Het instrumentatie gebruik is nog geen eens zo heel bijzonder. De basis van Wide-Eyed Nowhere ligt bij de akoestische gitaar en daar speelt de band omheen. Hier en daar worden er zelfs wat elektronische bliepjes toegevoegd wat de muziek nog aantrekkelijker maakt. Maar met name de akoestische gitaar en het geweldige stemgeluid van Olly Knights maken indruk.

Turin Brakes noemt Wide-Eyed Nowhere een stuk meer groovier en zoeter en vooral ongedwongen. Zo kwamen vrienden langs tijdens het produceren van deze plaat en af en toe hoor je hier en daar kinder vocalen. De muziek spatte uit de speakers en er is tijdens de productie van deze plaat veel plezier gemaakt. Als je naar deze plaat luistert komt dat heel goed over.

Deze band is overigens nooit heel erg op mijn muziek radar geweest. Ik ken een aantal nummers van hun beginperiode via een televisie serie en ken de vorige plaat. Wide Eyed-Nowhere heb ik de laatste weken intensief kunnen beluisteren. Het had in het begin wat tijd nodig, maar ben nu volledig overtuigd van deze geweldige indie pop muziek en Turin Brakes als band. Als je 21 jaar na je debuut met zo’n plaat weet te komen ben je een rots in de branding en zo creatief als wat. Deze plaat vind ik één van de beste indie pop platen van het jaar en ze mogen jaren doorgaan met dit soort muziek produceren. Ik ben een fan.

Uitgebracht door Cooking Vinyl