Tuvaband – New Orders

Tuvaband - New Orders album cover

Tuva Hellum Marschhauser maakt onder de naam Tuvaband aanstekelijke indie pop liedjes. Deze dame komt uit Oslo en weet in haar land Noorwegen aardig wat indruk te maken met haar albums. In het verleden kreeg ze een Noorse Grammy nominatie en werd haar nummer Irreversible gemixt door dub icoon Lee ‘Scratch’ Perry. Recent was daar de release van haar vierde studioplaat New Orders.

Tuva heeft de productie van New Orders net even wat anders aangepakt dan haar eerdere platen. In de zin dat ze creatief buiten de gebaande paden is gaan produceren. Ze heeft zich dan ook niet ingehouden en strooit met een breed palet aan allerlei instrumenten. Er gebeurt dan ook van alles op dit album terwijl het allemaal niet te chaotisch wordt.

Het produceren van dit album is een verademing geweest voor Tuva. Ze heeft zich tijdens het produceren zich enorm ontwikkeld als muziek artiest. Alle instrumenten op New Orders zijn door Tuva zelf ingespeeld. Was het zo dat ze niet goed wist hoe ze bepaalde instrumenten moest bespelen dan werd dit instrument intensief geleerd.

Op New Orders gebeurt er dus van alles en er valt ontzettend veel te ontdekken. Naast het dromerige stemgeluid van Tuva krijg de muziek een mooie kleuring van onder andere synthesizers, bass, gitaren, trompetten, harp en fluiten. Alle instrumenten die je hoort op deze plaat zijn exclusief geproduceerd door Tuva. Er waren dus geen andere muzikanten waren bij betrokken. Heel knap.

New Orders is een dromerige indie pop plaat, maar wel één van buitencategorie. Je hoort aan alles dat Tuva een ervaren artiest en weet waar ze mee bezig is. Niet voor niets is ze erg populair in Noorwegen en krijgt ze ook erkenning buiten dit Scandinavische land. Dit album is een album dat laat horen hoe creatief en avontuurlijk Tuva is geweest tijdens de productie.

Ik vind het altijd mooi dit soort platen. Indie pop van het hoogste niveau wat je doet laat wegdromen. Af en toe vind ik het erg prettig om albums zoals New Orders op te zetten. Niet te veel, maar met mate. Desalniettemin levert Tuva hiermee een sublieme plaat af. Zoals ze zelf vertelt had ze niet kunnen bedenken dat ze een aantal jaren geleden zo’n experimenteel en avontuurlijk album had kunnen produceren. Mooi om te horen dat ze van alles heeft geprobeerd om haar muziek naar een nieuw niveau te brengen. Dat is met dit prachtige kleurrijke album haar meer dan goed gelukt.

Uitgebracht door Passions Flames