Tyler Ramsey – New Lost Ages

Tyler Ramsey - New Lost Ages album cover

Mijn eerste kennismaking met singer-songwriter Tyler Ramsey was zijn album For The Morning (2019). Eigenlijk had ik hem al veel eerder moeten kennen, want hij was lead-gitarist van indie grootheden Band of Horses. Dat had ik toen niet door. Prachtige band, maar blijkbaar was het niet genoeg en streefde hij naar onafhankelijkheid. New Lost Ages laat maar weer eens horen dat dit een hele goede keuze is geweest.

Je kunt Tyler Ramsey inmiddels zien als een van de sterkhouders van het indie-folk genre. Hij heeft vier albums op zijn naam staan en alle albums kunnen gezien worden als een groot succes. Met zijn dromerige muzikale klanken weet hij een groot publiek aan te spreken en weet iedere keer weer te verrassen en grote indruk te maken.

Voor New Lost Ages is alles uit de kast getrokken en er is geen geld bespaard om tot een prachtig klinkend album te komen. Zo reisde Tyler Ramsey naar de legendarische Avast! Recording Co. studio in Seattle, Washington. Samen met ervaren producer Phil Ek (The Shins, Fleet Fox, Father John Misty) en ervaren gastmuzikanten werd het album opgenomen.

Het album voelt voor mij aan als een heel avontuur en het heeft iets mystieks. Tyler Ramsey weet ontzettend goed hoe sfeer en ambiance in zijn muziek te brengen. New Lost Ages geeft, net zoals zijn vorige album For The Morning, dat mysterieuze gevoel. Het dromerige klanktapijt is wederom heel effectief vormgegeven en maakt dit album er een van buitencategorie.

Dat dromerige en mystieke is deels de verdienste van het brede palet aan instrumenten. Maar aan de andere kant gaan er ook credits uit naar het stemgeluid van Tyler Ramsey. Doet heel veel denken aan zijn oude muziekvriend Ben Bridwell van Band of Horses. Zijn stem is heel soepel en straalt heel veel kalmte uit. Je voelt dat je in goede handen bent als je er naar luistert.

New Lost Ages is wederom van hoog niveau en Tyler Ramsey heeft zich als singer-songwriter ontwikkeld en weet net wat beter te klinken dan zijn vorige platen. Alhoewel ik zijn vorige platen ook heel goed vind, is dit album net even wat beter dan de andere. De productie klinkt wat rijker en er is nog meer gelet op de details. We hebben hier te maken met een van de betere Amerikaanse singer-songwriters van dit moment en dit album laat horen waarom.