Tylor & the Train Robbers – Non-Typical Find

Tylor and the Train Robbers - Non-Typical Find album cover

Sommige bands weten precies de juiste snaar te raken. Een snaar die authenticiteit en echtheid uitstraalt. Zo’n band is Tyler & the Train Robbers. Ik kwam ze een paar jaar geleden tegen met hun plaat Best of the Worst Kind. Een plaat die veel draaibeurten hier kende en eigenlijk vandaag de dag nog steeds niet verveelt. Maar deze band heeft de afgelopen tijd gebruik gemaakt om een nieuwe plaat te maken en Non-Typical Find is daar het resultaat van.

Tylor & the Train Robbers komen uit Boise, Idaho en maken sinds 2017 muziek. Nog niet zo oud dus en ze zijn jong en gretig om hun muziek naar buiten te brengen. Dat doen ze door middel van vele optredens, maar ook de kracht en energie spat van de platen af. Ze gebruiken echte country instrumenten zoals fiddle, pedal steel en mandoline, en frontman Tylor Ketchum heeft een country snik in zijn stem van jewelste. Alle ingrediënten zijn aanwezig voor succes.

Ik keek dan ook erg uit naar Non-Typical Find. En om gelijk duidelijk te zijn, dit is alles wat ik van hun nieuwe plaat verwachtte en meer. Het niveau wat Tylor & the Train Robbers halen met deze plaat is nog een treetje hoger dan Best of the Worst Kind. Het is volop genieten en de tijdsduur van meer dan 50 minuten is zo voorbij. Het luistert zo makkelijk weg en de nummers zitten zo goed in elkaar. Duidelijk is dat ze binnen een paar jaar ontzettend zijn gegroeid en Non-Typical Find is daar het bewijs van.

De productie van deze plaat is in handen van Cody Braun. Als je een beetje bekend bent met Texas country komt deze naam je bekend voor. Braun is namelijk naast producer, de frontman van country band Reckless Kelly. Een zeer succesvolle band uit Texas en het is duidelijk dat Tylor & the Train Robbers er goed aan hebben gedaan om Braun aan te trekken als producer. Want de muzikale inkleuring van Non-Typical Find is doordacht en geniaal. Er gebeurt zoveel en de instrumentatie is zo rijk. Niets meer dan lof aan het adres van Braun.

Eigenlijk is deze plaat van begin tot einde perfectie. Om er toch een paar hoogtepuntjes uit halen: namelijk Worth the While, wat een echte pandemie nummer is. Jenny Lynn met glinsterende fiddle spel van Cody Braun en Back the Other Way met zijn krachtige pedal steels van Brian Davies. Toch doe ik andere nummers hiermee tekort, want elk schijnt op zijn eigen manier. Uiteindelijk is heel Non-Typical Find een groot country festijn waar elke country liefhebber zonder twijfel van gaat genieten.

Ja, deze bevlogen band uit Idaho maakt een van de beste platen van 2021 tot nu toe. Alles klopt aan Non-Typical Find. Van de keuze van producer tot de muzikale inkleuring en alles daar tussenin. Frontman Tylor Ketchum weet de nummers perfect aan elkaar te rijmen en heeft een stem één uit duizenden. Die hoor je niet vaak. Ik ben niet gauw helemaal onderste boven van een plaat, maar Tyler & the Train Robbers hebben het voor elkaar gekregen. Dit is country optima forma en in grote klasse.