Velvet Rodeo – Back in the Saddle

Velvet Rodeo - Back in the Saddle album cover

Ben je op zoek naar classic western country met invloeden uit mainstream country, dan zit je met Velvet Rodeo helemaal goed. Dit duo uit North-Carolina is nieuw binnen Music City Nashville en maken met hun debuutalbum Back in the Saddle gelijk een krachtige binnenkomer. Dit is het type Nashville country hoe ik het graag wil horen.

Velvet Rodeo bestaat uit Leah en Bryan. Door het lot kwamen de twee in 2019 bij elkaar. Tijdens de musicalproductie Oklahoma ontstond er een niet te stoppen artistieke chemie, maar ook een romantische chemie. Niet heel veel later besloten ze om hun krachten samen te brengen en deze band op te starten. Na een aantal jaar naam te maken in hun thuisstaat besloten ze om in 2022 goud te zoeken in Nashville.

Ze besloten het gelijk goed aan te pakken en gelijkgestemde muziek zielen te vinden. Velvet Rodeo begon samen te schrijven met vakkundige liedjesschrijvers in de stad. Dat werpten zijn vruchten af en een volwaardig debuutalbum kon dan ook niet uitblijven. Een jaar later is dat er in de vorm van Back in the Saddle.

Mijn eerste reactie op Back in the Saddle is dat het veel authenticiteit uitstraalt. Velvet Rodeo heeft een uitstekende album cover gekozen, want dat is precies hoe de muziek klinkt. Een combinatie van classic western country muziek met hier en naar wat moderne Nashville invloeden. Het is een epische luisterervaring en een luisterervaring om van te genieten.

Velvet Rodeo schuwt het dan ook niet om het op een grootse manier aan te pakken. Het palet aan instrumentatie wordt op een geweldige wijze ingekleurd met pedal steels, fiddle, gitaren en drums. Niet heel opmerkelijk, maar het geeft je wel een gevoel dat je in het wilde westen bent aanbeland. Leah en Bryan zijn heel goed om een bepaalde sfeer te creëren met hun idee hoe country muziek hoort te klinken.

Daarnaast hoor je de chemie tussen Leah en Bryan. Beiden hebben een sterk stemgeluid en passen heel goed bij dit soort country. De samenzang is een lust voor het oor en ook solo weten ze allebei een uitstekende indruk te maken. Het lijkt dat ze voor elkaar zijn gemaakt en dat tonen ze aan met Back in the Saddle.

Ik persoonlijk vind Back in the Saddle een sterke Nashville plaat. Ideaal geschikt voor de honky tonks, bars en cafés door heel Amerika. Ook in Nederland kan de muziek van Velvet Rodeo makkelijk worden gedraaid in country bars. Echter is het altijd maar de vraag of dit soort country muziek een groot publiek bereikt. Wat mij betreft verdient dit album een groot bereik, maar vaak heeft het tijd nodig. We gaan zien en horen wat dit dynamische duo meer heeft te bieden en of ze succes in zich hebben.