Villagers – That Golden Time

Villagers - That Golden Time album cover

Villagers is nu niet gelijk een band waar veel om te doen is. Het project van singer-songwriter Conor O’Brien kent zo zijn momenten, is redelijk succesvol. Veel over gepraat worden doet het niet. Ik heb in het verleden een aantal albums voorbij horen komen, maar maakte hier heel weinig indruk. Tot het dit jaar verschenen That Golden Time waar ik veel meer over te spreken ben en waar ik tevreden mee ben.

Ik moet eerlijk toegeven dat ik een aantal jaren geleden heel anders muziek luister dan nu. Villagers deed toentertijd vrij weinig bij mij en ik ben dan ook niet heel bekend met het oeuvre van deze Ierse singer-songwriter. Maar tijden veranderen en nu ik zo luister naar That Golden Time vind ik het fantastisch mooie folkmuziek. Dit is toch het perfecte voorbeeld hoe een goede folkplaat hoort te klinken?

Omdat Villagers al jaren onderweg is, is er voor That Golden Time een iets andere benadering van productie gekozen. Zo deed Conor O’Brien dit keer bijna alles in zijn eentje. Van het spelen van de instrumenten tot het opnemen van de muziek, het werd allemaal in huis gedaan. Nadat het album bijna klaar was werden er mensen van buitenaf betrokken om de laatste puntjes op de i te zetten.

Ondanks dat Villagers al jarenlang aan de gang is, is That Golden Time kleurrijk en inspiratievol. Sommige bands met zo’n lange staat van dienst kunnen behoorlijk ongeïnspireerd klinken. De creatieve flow ontbreekt en het is weer het zoveelste project. Er zijn genoeg voorbeelden te noemen. Maar Villagers levert met That Golden Time hoogwaardige kwaliteit en is zowel qua instrumentatie als teksten rijk belegd.

That Golden Time is niet voor iedereen zijn of haar cup of tea. Ik begrijp dat als je van tempo en energie houdt, dat je dit album niets gaat vinden. Maar als je van rustige folk muziek houdt, dan is Villagers de perfecte band voor je. Er zijn inmiddels genoeg singer-songwriters te vinden in de wereld, maar Conor O’Brien weet zich op uitstekende wijze te onderscheiden en het maximale met dit album te brengen.

Inmiddels staat er een leuke Europese tour op de planning waar je Villagers kunt aanschouwen. Ook doet hij heel netjes Nederland aan met een show in Paradiso. Zo is er door de jaren heen toch echt wel een grote fanbase opgebouwd. Ik kan mij herinneren dat ik vroeger een aantal albums van Villagers heb geluisterd, maar dat het weinig indruk maakte. Hoe anders is dat nu. That Golden Time vind ik werkelijk waar prachtig en schaar ik tot een van de betere folk platen van het jaar.