Ward Hayden & The Outliers – South Shore

Ward Hayden & The Outliers - South Shore album cover

Een aantal jaren geleden domineerde de Me-too movement het nieuws. Het heeft heel veel vrouwen niet goed gedaan en veel mannen zijn terechtgewezen. Ward Hayden & The Outliers hadden ook indirect te maken met dit wereldwijde probleem. Ze traden al een tijdje op met de bandnaam Girls Guns & Glory. Ten tijde van het schandaal werden er door de naam veel shows afgezegd en werd de muziek van de band verkeerd geïnterpreteerd.

Vandaar dat de band verplicht hun bandnaam moest veranderen naar Ward Hayden & The Outliers. Opmerkelijk, omdat deze mannen al jaren en jaren muziek maken en een uitstekende reputatie hadden opgebouwd. Ongelofelijk wat zo’n schandaal allemaal niet kan aanrichten. Maar 2023, nieuwe album South Shore.

Ward Hayden & The Outliers is een band uit Boston. Boston is nu niet precies een stad waar je dit soort honky tonk country muziek kan verwachten, maar het is echt zo. Toen de band begon met country muziek was er nog helemaal geen country scene te vinden in de stad. Daar hebben Ward Hayden en zijn band verandering in gebracht. Boston is tegenwoordig een hippe plek voor country muziek.

South Shore is een soort van conceptalbum en focust zich op de jongere jaren van Ward Hayden. Hayden is een nostalgische man en verlangt al zijn hele volwassen leven terug naar zijn jeugd. Vandaar dat hij in 2019 besloot om van Boston naar zijn thuisstad Scituate te verhuizen aan de kust. Je kunt dit album zien als een ode aan dit plaatsje en aan Hayden zijn jeugdherinneringen.

Dit album is alweer de negende voor Ward Hayden & The Outliers. Ik heb eerlijk gezegd tot voor kort nog nooit van de band gehoord, maar ze hebben aardig naam weten te maken in Amerika met hun muziek. En met name in Boston en omgeving. Duidelijk wordt na het luisteren van South Shore dat dit ervaren muzikanten zijn met veel liefde en passie voor het vak.

Ward Hayden & The Outliers zijn dan ook echte muziek troubadours. Ze treden op door heel het land en maken ook tijd vrij om zo nu en dan Europa te bezoeken. Dat betekent veel shows geven gedurende het jaar, publiek vermaken en steeds weer nieuwe muziek produceren. En maar door blijven gaan en elk nieuw jaar weer alles 100% geven.

South Shore en Ward Hayden & The Outliers hebben mij overtuigd. Deze Boston honky tonk band maakt sterke country muziek en heeft inmiddels genoeg fans weten te verzamelen om er een leuk bestaan van te maken. In de beginjaren zullen ze het best lastig hebben gehad, maar door constant elk jaar alles te geven zijn ze inmiddels een gevestigde naam binnen country muziek. Mooi dat dit soort hardwerkende country bands nog steeds bestaan.