Watchhouse – Watchhouse

Watchhouse - Watchhouse album cover

Bouw je door de jaren heen zo’n succesvolle naam op en is het in één klap over. Ik heb het over Mandolin Orange. Naar mijn mening een prachtige naam die ik tegenwoordig associeer met prachtige muziek. Toch vonden Andrew Marlin en Emily Frantz het tijd voor verandering. De reden is dat ze niet meer hetzelfde zijn als vroeger. Maar om dan rigoureus je bandnaam veranderen? Toch een stukje onbegrip hier.

Hoor je die zogenaamde veranderingen dan ook terug op deze nieuwe plaat, die trouwens Watchhouse heet (en zo ook de nieuwe bandnaam). Heel eerlijk hoor ik niet een totaal vernieuwde Mandolin Orange. Dat betekent niet dat Watchhouse al op voorhand een verloren zaak is. We horen hier weer de prachtige muzikale inkleuring waar Marlin en Frantz zo bekend om staan.

Bereid je dan ook voor op een hemelse klankentapijt met veel fiddles, akoestische gitaren en mandolines. Naamsverandering of niet, dit is weer een knap staaltje pure country-folk muziek wat dit duo ten gehore brengt. De muziek van Watchhouse stijgt boven zichzelf uit en laat de concurrentie ver achter zich. Het is met dit soort muziek bijna onmogelijk om er niet warm van te worden.

Voor de productie van Watchhouse werd Andrew Marlin bijgestaan door niemand minder dan Josh Kaufman. Kaufman ontpopt zich de laatste jaren als go-to-producer voor mening artiest van betekenis. Zijn project Bonny Light Horsemen was een groot succes en ook het dit jaar verschenen album van Cassandra Jenkins deed het goed bij critici. Kaufman mag wederom met succes Watchhouse toevoegen aan zijn productielijst.

Watchhouse heeft wat dat betreft een zeer strakke en nette productie. Nergens vlieg het uit de bocht en de hele plaat is zeer intiem vervaardigd. Dat komt natuurlijk ook deels op het conto van de gemoedelijke samenzang van Marlin en Frantz. Dat in combinatie met de subtiele muzikale inkleuring en je hebt weer een parel van een plaat. Eentje om in alle rust van te genieten.

Mandolin Orange is dus verleden tijd. Jammer dat ze dit zo plotseling aankondigden dit jaar, maar het is niet anders. We moeten er maar aan wennen. Uiteindelijk draait het toch echt om de muziek. Watchhouse verschilt naar mijn mening niet veel van Mandoline Orange en is gewoon een nieuw labeltje. Een label die voor persoonlijke verandering staat. Niets meer, niets minder. Gelukkig doet dat geen afbreuk aan de kwaliteit en kunnen we hopelijk nog jaren genieten van dit sublieme duo. Watchhouse luidt een nieuw tijdperk in en ik sta vooraan in de rij, zonder twijfel.

Uitgebracht door Tip Toe Music / Thirty Tigers