Whiskey Myers – Tornillo

Whiskey Myers - Tornillo album cover

Southern Rockers Whiskey Myers zijn terug met een nieuwe plaat en dat is altijd goed nieuws. In het verleden hebben ze een reeks uitstekende platen uitgebracht. De muziek van deze gasten werd zelfs gebruikt voor Amerikaanse hit-serie Yellowstone. Doordat de muziek in het eerste seizoen van deze serie werd gebruikt kregen ze opeens nationale bekendheid. Dit jaar zijn ze terug met Tornillo.

Tornillo is een plaat dat geproduceerd is in de Sonic Ranch Studio in Texas. Whiskey Myers sloot zich 21 dagen op in deze studio en hebben alles uit de kast getrokken om er een geweldige plaat van te maken. Het album klinkt direct, vol en bevat een krachtige productie. Ze stellen dan ook niet teleur en gaan er ongetwijfeld weer mee scoren.

Er is voor Tornillo wel voor een andere aanpak gekozen. Zo besloten Whiskey Myers de plaat zelf te produceren en hebben ze meer de focus gelegd op accenten van basgitaar, blazers en soulvolle achtergrondkoortjes. Dat betekent niet dat het krachtige Southern Rock geluid ontbreekt. Gelukkig zijn er nog genoeg heerlijke jakkerende gitaarsolo’s te horen.

Naast dat de productie heel krachtig is valt ook het stemgeluid van frontman Cody Cannon in positieve zin op. Hij weet zijn nummers altijd als een ware krachtpatser in te zingen en doet dat met de volle overtuiging. Elke keer als ik een Whiskey Myers plaat opzet vind ik het heerlijk om naar zijn stem te luisteren. Overigens krijgen op Tornillo ook andere bandleden de kans om zich te profileren met vocals.

Het wordt duidelijk dat Whiskey Myers geen band is om stil te zitten. Het moet voor ze dan ook moeilijk zijn geweest om de afgelopen twee jaar aan de zijkant te hebben gestaan. Er zijn genoeg toerdata in Amerika gepland en ze kunnen weer hun kunsten gaan vertonen op het podium. Niet meer dagenlang thuiszitten en naar de drank grijpen, werken voor je geld.

Hedendaagse Southern Rock muziek hoor je tegenwoordig niet heel veel meer. Whiskey Myers blijft een vaste kracht binnen dit genre. Met Tornillo weten ze wat leuke extra accenten te leggen op basgitaar, blazers en achtergrondkoortjes. Maar eigenlijk is het naar mijn mening niet veel anders dan hun vorige platen. Dit is typisch muziek wat je op maximale volume moet zetten en genieten van de power en kracht. De band blijft fris, sterk en weet opnieuw voldoende indruk te maken. Ze krijgen hier gegarandeerd succes mee en de fans zullen na het luisteren met een voldaan gevoel achterblijven.

Uitgebracht door Wiggy Thump Records / Thirty Tigers