William Beckmann – Faded Memories

William Beckmann - Faded Memories album cover

Een naamgenoot binnen country muziek, dat zie ik niet vaak. Ja, William Clark Green is daar één van en ook deze jonge William Beckmann mag genoemd worden. Met zijn tweede plaat Faded Memories levert hij één van de verrassendste platen van het jaar af. Vanuit het niets scoort hij op streamplatformen enorm en nu het album intensief te hebben gehoord begrijp ik volkomen waarom dat is.

William Beckmann is geboren in een klein stadje nabij Del Rio, Texas. Zo kwam hij in zijn jeugd vooral in aanraking met de muziek uit Noord-Mexico. Later kreeg hij meer interesse in country muziek, maar zijn Mexicaanse roots is hij niet vergeten. Deze roots komen mooi terug op Faded Memories in de vorm van Danced All Night Long. Heerlijk Mexicaans country swing nummer met klassieke trompetten.

Het nummer is één van de vele hoogtepunten van de plaat. William Beckmann mag dan nog relatief jong zijn en onbekend binnen country muziek, met Faded Memories levert hij een waar pareltje af. Een album om van te genieten waar duidelijk de kwaliteiten van Beckmann te horen zijn. Dit is zo’n plaat die je keer op keer opnieuw wilt horen. Met enige kanttekening dat het maar 25 minuten duurt.

De potentie van William Beckmann is binnen country muziek niet onopgemerkt gebleven. Hij verdient met zijn muziek een platencontract bij groot label Warner Chappell. En dat is niet alleen het goede nieuws, hij toert ook nog eens met grote Texas artiesten Randy Rogers en Wade Bowen. Dit zijn hele goede berichten en tonen aan dat country muziek achter hem staat.

William Beckmann laat met Faded Memories vooral de liefde vrije loop. Hij mijmert over oude liefdes en mijmert over nieuwe liefdes. En dat allemaal met wat drank om zijn gevoel te verdoven. Hij brengt het allemaal op een zo’n zoet mogelijke manier en je leeft volledig met hem mee. De teksten zijn makkelijk op te pakken, zoals je van goede country muziek mag verwachten. William Beckmann is een ware romanticus en verbergt dat op deze plaat vooral niet.

Om in extra stijl af te sluiten brengt William Beckmann een cover van The Boss himself, Bruce Springsteen. I’m on Fire moet iedereen natuurlijk bekend voorkomen en Beckmann weet het nummer aardig te brengen. Niet heel speciaal of heel anders gedaan. Maar het past prima binnen de sfeer van de plaat. Dit is een Texas country artiest met een veelbelovende toekomst. Als hij dit soort muziek blijft produceren dan kan het niet misgaan. Authentiek, integer en oprecht maakt William Beckmann een artiest om rekening mee te houden. Het marketingcircus draait inmiddels al op volle toeren.

Uitgebracht door Highway 90 Records