William Prince – Stand in the Joy

William Prince - Stand in the Joy album cover

De afgelopen week ben ik helemaal in een William Prince stemming. Zijn album Reliever uit 2020 is een machtig mooi pareltje en daar heb ik de afgelopen dagen weer eens optimaal van genoten. Meer omdat Prince een nieuw album heeft genaamd Stand in the Joy. En ook op deze nieuwe worp is het weer volop genieten.

William Prince komt uit Canada en won in 2017 de prestigieuze Juno award. Sindsdien is hij hard aan het werk gegaan en heeft hij een aantal prachtige platen weten te produceren. Zijn talenten zijn niet onopgemerkt gebleven. Niemand minder dan bekende Nashville producer Dave Cobb produceerde de laatste albums van Prince en zo ook Stand in the Joy.

Wat William Prince doet met Stand in the Joy verschilt niet heel veel van eerder werk. Hetzelfde riedeltje, maar dan in een iets andere pasvorm. Soms moeten artiesten vernieuwen om actueel te blijven, maar dat is bij Prince niet het geval. Deze Canadees mag wat mij betreft nog tien van dit soort albums produceren en ik zal elk met veel plezier luisteren.

Zowel William Prince als Dave Cobb hebben dus weer wederom fijn werk weten af te leveren. De prins voegt met Stand in the Joy een geweldige plaat toe aan zijn indrukwekkende oeuvre. Hij heeft inmiddels zijn naam mee, maar ik hoop dat zijn muziek door een nog breder publiek gehoord wordt. Dat vind ik hem namelijk verdienen met dit soort geweldige platen.

De album titel Stand in the Joy is ontstaan met het idee hoe het allemaal begon voor William Prince. Hij is namelijk een muzikant geworden, omdat dat hem vreugde bracht. Inmiddels een gevestigde naam binnen het country en Americana genre blijft hij met elk album weer vreugde brengen. Dit soort gedachten zijn goed terug te horen op dit nieuwe album en laten Prince stralen.

Van mij mag William Prince dus nog wel een tijdje albums produceren zoals Stand in the Joy. Samen met producer Dave Cobb weet Prince hier opnieuw te imponeren en doet dat sterk en krachtig. Dit soort muziek raakt je in je ziel en doet even de tijd vergeten. Er zit zoveel emotie in de muziek van Prince dat het moeilijk is om er niet warm van te worden. Niet al te moeilijk doen, dit is één van de betere Americana albums van de laatste tijd.