Yellofox – For The Dreamers

Yellofox - For The Dreamers album cover

Yellofox zijn Marc Mosmans en Jorieke de Vet. Ze komen uit Den Haag en maken pop muziek. Drie jaar geleden verscheen hun debuutplaat en drie jaar later hebben ze een nieuw album genaamd For The Dreamers. Dit Nederlandse duo haalt inspiratie uit de Amerikaanse pop muziek van de jaren zestig en zeventig, maar weet ook te lenen van hedendaagse muziek.

Marc Mosmans is een ervaren artiest en speelde eerder in bands zoals Venus Flytrap en The Dustbowl Drifters. Jorieke de Vet is zangeres en celliste en heeft ook genoeg ervaring als muzikant. De jarenlange ervaring van het koppel is te horen als je luistert naar For The Dreamers en bevat alleen maar kwaliteit liedjes.

Yellofox laat zich dus inspireren door een groot aantal oude en hedendaagse artiesten. Zo halen ze inspiratie uit singer-songwriters van de jaren zestig en zeventig. Denk aan namen zoals Cat Stevens, Paul Simon, Gram Parsons en Jackson Browne. Maar ook luisteren ze goed naar hedendaagse artiesten zoals Fleet Foxes, Eels en Bonnie Prince Billy. Je krijgt het allemaal mee als je luistert naar For The Dreamers.

Het debuutalbum uit 2020 werd opgenomen met een aantal gastmuzikanten. Maar Yellofox heeft het met For The Dreamers voor elkaar gekregen om een band bij elkaar te verzamelen met een vaste bezetting. Er doen nieuwe muzikanten mee op drums, contrabas, gitaar en viool. De zang doet Mosman, met op de achtergrond de Vet.

For The Dreamers is het complete plaatje en kwaliteit indie muziek. De productie is professioneel en er wordt gebruikgemaakt van een mooi palet aan diverse instrumenten. Wat mij met name aanspreekt zijn de strijkers, maar ook andere instrumenten werken effectief hun magie en zijn een lust voor het oor. Dit album kan zomaar voor Yellofox de doorbraak worden bij het Nederlandse mainstream publiek.

Wat mij betreft heeft For The Dreamers alles in zich om meer bekendheid te krijgen. Het album is heel toegankelijk en voor de liefhebber van pop muziek valt er genoeg te genieten. Yellofox brengt variatie met hun muziek en is een toegevoegde waarde aan het hedendaagse Nederlandse muzieklandschap. Of deze band daadwerkelijk veel succes gaat bereiken is afwachten, maar met For The Dreamers produceren ze een fantastische plaat om trots op te zijn.

Favoriete albums dit jaar