Country ster Canaan Smith heeft heimwee naar zijn thuisstaat Virginia en gaat voor zijn nieuwe plaat dan ook terug. Dat resulteert in een inspirerende en fijne country plaat die veilig en keurig binnen de lijntjes kleurt. Met hulp vanuit onverwachte hoek weet Smith met deze tweede plaat veel indruk te maken. Een op en top country plaat die alles in zich heeft om door te breken.
Als Canaan Smith dat als artiest niet al is. Zijn debuut Bronco uit 2015 werd redelijk goed ontvangen en had megahit Love You Like That. Daarna werd het redelijk stil rondom Smith. Hij bracht veel singles uit, maar tot een volledig nieuw album kwam het niet. Singles lijken een beetje het nieuwe format waar ook country muziek is voor gezwicht. Maar zes jaar later is er dan eindelijk een nieuwe album.
Die hulp vanuit onverwachte hoek komt van het duo Florida Georgia Line. Tyler Hubbard en Brian Kelley verzorgen samen met Smith de productie van bijna heel High Country Sound. Daarnaast gaan er ook songwriter credits uit naar Kelley die een aantal nummers meeschreef. Florida Georgia Line is nu niet de meeste authentieke band binnen country muziek, maar Smith heeft de juiste keuze gemaakt.
Alhoewel Florida Georgia Line vaak buiten de lijntjes van country muziek kleurt en andere genres opzoekt is High Country Sound verrassend genoeg Nashville country op z’n best. De productie is wat gladgestreken vergelijkbaar met de laatste plaat van Mo Pitney, maar dit ligt allemaal prima in het gehoor. Er is niet veel mis mee en instrumenten zoals pedals steels, fiddles en banjo’s vloeien rijkelijk.
Natuurlijk zitten er nummers bij die overbodig zijn. Zo doet single Mason Jars & Fireflies erg denken aan een inzending van het Eurovison Songfestival. Niet een heel slecht idee om dit nummer in te zenden voor de volgende editie. Maar veel verder kom ik eigenlijk niet en is High Country Sound over het algemeen heel authentiek vormgegeven. Het lijkt erop dat country artiesten uit Nashville het licht hebben gezien. Ik was dan ook al lovend over Nashville lievelingetjes Kip Moore en Brett Eldredge. Tel daar Canaan Smith maar bij op. Country muziek maken kunnen ze wel.
Canaan Smith heeft op High Country Sound één samenwerking genoteerd. En dat is op Catch Me If You Can. Een uptempo nummer samen met Brent Cobb. Cobb maakte al indruk met zijn vorig jaar verschenen plaat Keep ‘Em on They Toes en probeert zijn momentum te behouden. Recent bracht hij een nieuwe single uit, werkte met Hailey Whitters en kondigde ook een nieuw gospel album aan voor 2022 geproduceerd door zijn oom Dave Cobb. Op High Country Sound zingt Cobb een couplet mee en doet dat verdienstelijk. Z’n stem is wat vlak en minder uitgesproken dan op zijn eigen platen, maar Catch Me If You Can behoort tot een van de betere nummers.
Dat Canaan Smith voor de productie terug naar zijn thuisstaat Virginia is gegaan blijkt een goede keuze te zijn geweest. Natuurlijk heeft Nashville meegekeken naar de werkzaamheden en zagen dat het goed was. In het begin was ik een beetje huiverig dat Florida Georgia Line erbij betrokken was, maar dat is na een aantal luisterbeurten helemaal weggetrokken. Ook zij zij blijkbaar tot de conclusie gekomen dat rap, hip-hop en R&B niet goed zijn voor het country genre an sich.
Het heeft zes jaar geduurd, maar Canaan Smith heeft met zijn tweede plaat een potentiële hit in handen. High Country Sound gaat het goed doen in de country charts en ik verwacht dat de mainstream country luisteraar dit absoluut op gaat pakken. Dit is country muziek met veel zorg gemaakt, behoudt zijn eigen waarde en is zonder meer authentiek. Wat wil je nog meer? (Tree Vibez Productions)