Allison Russell – Outside Child

Allison Russell - Outside Child album cover

Ongelofelijk dat Allison Russell op 39-jarige leeftijd pas uit de schaduw stap van haar bands Birds of Chicago en Our Native Daugthers. Het werd hoog tijd voor deze dame uit Montreal, Canada om zelf in de schijnwerpers te gaan staan. Dat doet ze dan ook meer dan behoorlijk met debuut Outside Child. Een plaat die een bevrijding is van haar turbulente verleden en die ze in dit heden ver achter zich laat.

Dat het zo lang heeft moeten duren voordat Allison Russell een solo plaat uitbrengt heeft waarschijnlijk te maken met dat ze zich wel comfortabel voelde in haar bands. Birds of Chicago en Our Native Daughter zijn niet de minste band in de Americana en roots scene. Birds of Chicago bestaat sinds 2012. Allison Russell richtte deze band samen met haar man JT Nero op. Our Native Daughters is wat jonger en bestaat sinds 2019. Dat jaar bracht de band onder leiding van Rhiannon Giddens, Songs of Our Native Daugthers uit. Een prachtige en indrukwekkende soulplaat.

Later in 2019 besloot Allison Russell om het in haar eentje te gaan doen. Met de krachten uit Music City Nashville is Outside Child tot stand gekomen. Producer Dan Knobler zat achter de knoppen en hij is bekend van albumproducties van artiesten zoals Rodney Crowell en Erin Rae. Daarnaast kwam er versterking van Yola (wie kent haar inmiddels niet?), the McCrary Sister en Erin Rae. Het resultaat mag er zijn.

Dan druk ik het nog zacht uit. Outside Child is geen lichte kost tekstueel gezien, maar de muzikale inkleuring is fantastisch soulvol en levendig. Je merkt dat Allison Russell inmiddels de kunde heeft om een heel album kwalitatief goede muziek te brengen. Haar ervaringen met eerder genoemde bands hebben hier zonder twijfel aan bijgedragen. Ze laat op Outside Child horen dat ze het alleen ook heel goed kan bewerkstelligen.

Zoals gezegd heeft Allison Russell een moeilijke jeugd meegemaakt. Dat komt in de teksten van Outside Child veel terug. De thema’s die op deze plaat terugkomen zijn onderwerpen zoals misbruik, verwaarlozing en racisme. Ze heeft het allemaal van zich afgeschreven en een plekje gegeven op Outside Child. Daarbij maakt dat dit album als luisteraar heel aangrijpend en emotioneel is. Ook voor mij, al ben ik persoonlijk meer van de melodieën dan teksten.

Een van de meeste grootse nummer op Outside Child is Persephone. Perfect en ideaal geschikt om als single uit te brengen. Qua tekst is het een ode aan haar eerste jeugdliefde. Haar toenmalige vriendin bood haar onderdak gedurende Russell’s traumatische ervaringen richting volwassenheid. Dit nummer is een van de kroonjuweeltjes van Outside Child en valt in zeer positieve zin op. Een nummer die je makkelijk op repeat zet en meerdere keren wilt horen.

Allison Russell heeft met Outside Child een onverwachts pareltje uitgebracht. Deze had ik niet zien aankomen. Het is een meeslepend verhaal waar Russell zichzelf kwetsbaar opstelt. Maar dat zijn uiteindelijk de platen die het meest genietbaar zijn. Ja, het verleden van Allison Russel is tragisch, maar tegenwoordig is ze een gelukkig mens en heeft het een plek kunnen geven. Dat verwerkingsproces deelt ze met ons op Outside Child in de vorm van de ontroerende teksten. Dat het muzikaal gezien ook als een sterk huis staat is mooi meegenomen. Desalniettemin, hele mooie plaat. (Fantasy Records)