Aubrie Sellers – Far from Home

Aubrie Sellers - Far from Home album cover

Het is altijd lastig als een van je ouders een bekende artiest is. Kijk naar Hank Williams junior die het in zijn jongere jaren moeilijk had om uit zijn vaders schaduw te stappen. Aubrie Sellers moeder is de bekende Lee Ann Womack en heeft ook met dit probleem te maken. Maar Sellers lijkt er minder moeite mee te hebben om zelf te excelleren. Debuutalbum New City Blues uit 2016 liet een country garage rock geluid horen die Sellers een unieke positionering gaf in country muziek. Er zijn namelijk niet veel country artiesten die dit soort muziek maken. 4 jaar later komt ze met het vervolg Far from Home en wijkt hiermee niet veel af dan met het geluid van New City Blues.

Far from Home is opgenomen in de Sonic Ranch studio in El Paso, Texas. Dezelfde studio waar outlaw artiesten zoals Cody Jinks en Whitey Morgan hun platen opnemen. Aubrie Sellers vermijdt hiermee de Nashville wegen en dat komt de muziek ten goede. Voor Far from Home is producer Frank Liddell ingeschakeld. Liddell is bekend van producties van o.a. Miranda Lambert en is tevens getrouwd met Sellers moeder Lee Ann Womack.

De muziek is zoals eerder gezegd een vervolg op New City Blues uit 2016. Er staan weer scheurende garage rock nummers op zoals Drag You Down en My Love Will Not Change. Bij het laatste nummer is Steve Earle ingeschakeld die het nummer doet laat zweven. De zware scheurende gitaren hebben de overhand op Far from Home, maar dat betekent niet dat Sellers niet gas terug kan nemen.

Dat doet ze namelijk op absolute uitschieter Haven’t Even Kissed Me Yet. Een zwoel liefdesliedje waar Sellers gek wordt gemaakt door de liefde. Het zijn onderwerpen waar Sellers het best tot haar recht komt. Maar ook mentale gezondheidsproblemen komen aan bod. Dat doet ze op Worried Mind, waarin ze ons vertelt moeite te hebben om plezier te hebben met anderen zonder enige zorgen. Het is een autobiografisch nummer die onderstreept dat ook Sellers worstelt met het alledaagse leven.

Far from Home is een krachtig album geworden. Het is niet een heel makkelijk album om even weg te luisteren, maar als je volhoudt ontvouwt zich steeds meer de klasse van Sellers. Sellers heeft een stem die je doet denken aan die van Miranda Lambert. Tel daarbij op dat het geluid redelijk uniek is binnen de country muziek en dat maakt van Far from Home een plaat die makkelijk overeind blijft in het muzikale country landschap. Het heeft eerlijk gezegd weinig weg van echte country, maar desalniettemin staat dit album stevig in zijn schoenen en maakt een meer dan behoorlijke indruk.