Billy Strings – Renewal

Billy Strings - Renewal album cover

Ga er maar aan staan als je debuutalbum een Grammy wint. Billy Strings kreeg het voor elkaar met Home uit 2019. De plaat won een Grammy voor de beste Bluegrass album van de Grammy 2020 editie. Naar mijn mening geheel terecht. Strings bracht met Home het Bluegrass genre naar de mainstream en deed dat op een heel toegankelijke manier. Nieuwe plaat Renewal doet eigenlijk niet veel anders.

Wederom verschijnt deze nieuwe plaat op het label Rounder Records, zoals ook Home. En wederom klinkt Billy Strings bevlogen om Bluegrass even flink wat af te stoffen. Want Bluegrass an sich heeft nu niet een heel energiek imago. Naar mijn mening geheel onterecht, het is een genre waar ik graag naar luister. Toch begrijp ik dat Bluegrass niet voor iedereen is en dat het soms wat oubollig kan overkomen.

Billy Strings is de juiste man om dit genre eens een flinke opkikker te geven. Renewal is zeker Bluegrass, maar dipt flink in wat andere genres zoals folk, country en rock. Het geeft een vol geluid waarbij genoeg te beleven valt. Esthetisch gezien is Renewal een parel van jewelste die heel veel schoonheid prijsgeeft binnen de instrumentatie.

Dat betekent genoeg getokkel met een breed kleurenpalet van instrumenten zoals banjo, fiddle en akoestische gitaar. Billy Strings is op deze plaat in topvorm en houdt het gemakkelijk meer dan een uur spannend. Zo’n lange zit nodigt voor de mainstream echter niet uit om de hele rit uit te zitten, maar Bluegrass luisteraars zijn het inmiddels gewend. Deze muziek hoort nu eenmaal breed uitgespannen te zijn, met veel diversiteit in de nummers.

Persoonlijk geniet ik van dit soort extreem lange albums. Als je besluit Billy Strings een kans te geven, stel je er maar in op een lange portie muziek. Maar als je eenmaal in een goede luisterpositie zit dan vliegt dit album zo aan je voorbij. Er gebeurt ontzettend veel binnen 1 uur en 10 minuten. Concentratie vereist en heb je dat eenmaal dan krijg je geen spijt van deze plaat.

Billy Strings maakt Bluegrass toegankelijk voor het mainstream publiek. Hij is een van de belangrijkste pioniers binnen dit genre en stelt met Renewal niet teleur. De druk voor deze plaat lag onwaarschijnlijk erg hoog, maar hij levert opnieuw uitstekend werk af. Met een extra beetje hulp van producer Jonathan Wilson, maakt Billy Strings met deze plaat een kanshebber voor een volgende Grammy. Renewal laat het grote publiek kennis maken met Bluegrass en doet dat op voortreffelijke wijze. Aanrader voor de open-minded muziekfanaat, een teleurstelling gaat het absoluut niet worden.

Uitgebracht door Rounder Records