Leon Creek – Far From Broken

Leon Creek - Far From Broken album cover

Er zijn van die platen die je direct een goed gevoel geven. Dat kan komen door de positieve teksten, maar ook door gebruik van instrumentatie die direct impact heeft. De band Leon Creek brengt met nieuwe plaat Far From Broken beide. Muziek om in een goede stemming te komen, zowel op muzikaal als tekstueel gebied. Heerlijke binnenkomer dit.

Leon Creek wie hoor ik je denken? Gloednieuwe Americana band uit Los Angeles bestaande uit Chris Pierce, Matthew Stevens en producer Erik Janson. Samen vormen ze Leon Creek en je hoort meteen aan de plaat dat dit niet zomaar muzikanten zijn. Het zijn muzikanten met veel ervaring en dat uit zich op alle vlakken. Americana muziek van hoog niveau dus.

Americana is een genre waarmee je veel kanten op kunt. Leon Creek pakt diverse genres aan en maakt er een kleurrijk festijn van. Je hoort bijvoorbeeld ontzettend veel soul in de stem van frontman Chris Pierce. Zo’n stem die doet denken aan de hier eerder besproken The Reverend Peyton’s Big Damn Band. Bevlogen, direct en vooral veel gevoel. Uren luisteren naar Pierce zou bij mij geen probleem vormen.

Daarnaast doet Leon Creek ook andere genres aan zoals de zwoele blues. Dat niet alleen, want hier en daar hoor je ook folk, rock en lichte tinten van bluegrass. Dat laatste kom duidelijk naar voren op afsluiter Hope Never Leaves My Side. De banjo tinten zijn heel subtiel neergelegd en maken van dit nummer één van de highlights. Dit is overigens een van de vele positieve nummers op Far From Broken.

Far From Broken is als muziekstuk een lichtbaken voor de donkere tijden waarin we leven. Alhoewel er op dit moment genoeg licht aan het einde van de tunnel te zien is, zijn dit soort albums belangrijk. De positiviteit heerst en is een welkome toevoeging als tegengewicht aan de veelal meer donkere platen die de laatste tijd uitkomen.

Ja, Leon Creek is wat mij betreft een geslaagd project. Americana muziek op z’n best die prettig direct is en een kleine 30 minuten niet doet vervelen. Instrumentatie is divers met onder andere blazers, banjo’s, mandolines en gitaren. Tel daarbij vocals met ontzettend veel soul en je hebt een plaat waar helemaal niets verkeerd aan is. Ik vind Leon Creek hogeschoolniveau die absoluut niet onder doet van andere Americana acts. Zo, dat is eruit en ik raad hierbij iedere luisteraar Leon Creek eens een luisterbezoekje te brengen. Wedden dat ook jij meegesleept gaat worden in hogere sferen.