Blackberry Smoke – You Hear Georgia

Blackberry Smoke - You Hear Georgia album cover

Amerikaanse rockband Blackberry Smoke is vlammend terug met een geheel nieuwe plaat genaamd You Hear Georgia. Met 10 gloednieuwe nummers gaan ze het ongetwijfeld opnieuw presteren om de hitlijsten te bestormen. Dat gebeurde al met het album Holding All the Roses uit 2015. Niet eerder zorgde een band of artiest ervoor om zonder label het naar nummer 1 van de Billboard Country charts te halen. Ook Like An Arrow een jaar later kwam op 1 terecht. Blackberry Smoke zijn vandaag de dag doorgewinterde veteranen. Veteranen die met nieuwe plaat You Hear Georgia dezelfde bevlogenheid en energie laten horen als vroeger.

Met You Hear Georgia gaat Blackberry Smoke terug naar hun roots. Die liggen voor de hand liggend in Georgia. Ze zijn overigens nooit hun roots vergeten en de teksten van Blackberry Smoke eren voor het grote deel de mensen, plaatsen en geluid uit deze Amerikaanse staat. Dat is op You Hear Georgia niet anders het geval.

Maar er zijn meer raakvlakken met de staat Georgia. Want deze plaat is geproduceerd door, wie anders, topproducer Dave Cobb. En uiteraard komt Dave Cobb uit de staat Georgia. Een mooie gerichte combinatie waarbij Cobb Blackberry Smoke op deze plaat extra laat doen schijnen. Het moge inmiddels wel duidelijk zijn dat alles wat Cobb aanraakt in goud (of platina) veranderd. Het ligt ook in de verwachting dat Blackberry Smoke met You Hear Georgia hoge ogen gaat gooien in de Billboard charts.

You Hear Georgia is een fanatiek en gedreven Americana rock plaat die alles behalve saai is. Er wordt gestrooid met puntige gitaarriffs en vanaf eerste nummer Live It Down zit je er meteen in. Dat vurige gas vanaf de eerste klanken laat je tot de laatste minuut van de plaat niet los. De kracht en vooral het plezier van de band is doordrenkt in alle nummers. Heel knap om zo ver in je muzikale carrière nog zo krachtig en bevlogen te blijven spelen.

In het midden van You Hear Georgia hoor je een andere opmerkelijke verschijning. Niemand minder dan Jamey Johnson doet mee op Lonesome for a Livin’. Ik begin mij nu onderhand af te vragen of dit een tactische strategie van Johnson is. Zelf brengt hij nagenoeg niets aan studiomateriaal uit, maar verschijnt wel bij allerlei andere artiesten op de plaat. Het is geen straf om Jamey Johnson op andermans platen horen, maar waar blijft dat nieuwe album? Hij heeft recentelijk aangegeven dat het nog wel even kan duren en rustig aandoet. Dan moeten we het maar met deze kruimels doen. Lonesome for a Livin’ behoort trouwens tot een van de sterkhouders van You Hear Georgia.

Na het voor mij iets mindere Find a Light uit 2018 en wat live en akoestisch materiaal knallen Blackberry Smoke keihard terug. Aan inspiratie geen gebrek en de keuze om een producer als Dave Cobb aan te trekken is goud waard. Cobb brengt bij artiesten altijd het beste naar boven, maakt een goede balans in de tracklist en weet de juiste details aan te brengen. Ik heb enorm genoten van You Hear Georgia en geen nummer hoeven overslaan. Je kan je met deze plaat heerlijk wegdromen in de muziek op maximale volume en het luistert als een klok. Blackberry Smoke is weer helemaal terug, en hoe. (Thirty Tigers)